القرآن الكريم والسُنَّة النبوية والاعجاز
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

القرآن الكريم والسُنَّة النبوية والاعجاز

القرآن الكريم والسُنَّة النبوية والاعجاز كنز ورسالة لمنهج حياة للعالم الإسلامي اجمع

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin

المساهمات : 4240

بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع Empty
مُساهمةموضوع: بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع   بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع Emptyالخميس مارس 01, 2018 5:44 am

۞بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ۞
۞ٱلْسَلآمّ ٍعَلْيّكَمُ وٍرٍحَمُةٌ اللَّــْـْہ ۆبُركَاته۞
۞أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ من ♥️هَمْزِهِ، ♥️ونَفْثِهِ،♥️ونَفْخِهِ۞
۞الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ۞
۞أَشْهَدُ أَنّ لَّا إِلَٰهَ إِلَّإ الله ♥️وأَشْهَدُ ان محمداً رسول الله۞
۞تحية من عند الله طيبة مباركة۞

بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع D985d986-d8b5d981d8a7d8aa-d8a7d984d8aed984d981d8a7d8a1-d8a7d984d8b1d8a7d8b4d8afd98ad986-d985d8b7d988d98ad8a9
بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع 1274379884
بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع Women-rights-910714
 #بوصلة_الحياة

تايهة في الحياة ومش عارفة تحددي هدفك وغايتك؟
بتحددي هدفك وبتمشي وتقعي في نص الطريق؟
بتعاني من عادات مدمرة بتضيع لك حياتك على الفاضي زي الكسل والمشتتات ، والتسويف؟
تقديرك لذاتك منخفض؟
عاوزة تكوني صاحبة اثر في الحياة؟
نفسك تقوى علاقتك بالله عز و جل
نفسك تلاقي نفسك اللي ضايعة منك
عاوزة تبدئي صفحة جديدة مع ولادك وزوجك؟
تبنى علاقة قوية مع كتاب الله عز وجل
لو نفسك في كل ده تابعي معانا كورس بوصلة حياة المرأة
وشاركينا
الكورس منقول من كورسات الكاتبة والمستشارة الأسرية
رضا الجنيدي
المدربة المعتمدة من المركز الكندي لإبراهيم الفقي وجامعة القاهرة
#بوصلة_حياة_المرأة
كلنا راحلون ويبقى الأثر.. فلنترك أثرا قبل الرحيل.

بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع Barrinha2

#بوصلة_حياة_المرأة
إن شاء الله نبدأ مع بعض طريق جديد بملامح جديدة عشان نوصل للنقطة اللي نفسنا نوصل ليها من زمان بإذن الله.

البحار الشاطر بيبقا عارف وجهته فين، معاه بوصلته وبيمشي في طريق هدفه لحد ما يوصل للشاطئ
البحار غير المتمرس أو العشوائي أو حتى الشاطر بس شاكك في نفسه وفي قدراته ممكن يغرق السفينة بكل ركابها ويغرق نفسه بنفسه.

عشان كل واحدة فينا تكون بمثابة البحار الشاطر محتاجة منك.
تخصصي ساعتين يوميا لخطة التغيير بتاعتنا.
يمكن في الأول منحتاجش الساعتين دول ولكن ده اقصى وقت عاوزاه منك بمرور الوقت في الكورس بتاعنا ده.
خصصي كشكول للكورس بتاعنا عشان نكتب فيه التطبيقات العملية والنقاط المهمة.

دلوقتي يلا نتوكل على الله ونبدأ
في البداية خلينى أسألك سؤال:
يا ترى ايه هي وظيفتك؟
هل أنت ربة منزل؟

معظمنا ربات بيوت مع إنهم حاصلين على شهادة محترمة وممكن كمان متخرجين من كليات قمة.

يا ترى راضية عن نفسك وأنت ربة منزل ولا متضايقة وحاسة إن ناقصك حاجة كبيرة؟

لو أنت ربة منزل ومش بتشتغلي وقاعدة في البيت تتابعي أمور ولادك وبيتك يا ترى نظرتك لنفسك عاملة ازاي
هل بتشعري إنك بلا قيمة؟
بتشعري إن عمرك ضايع وإنك مش لاقية نفسك؟

كتير جدا من النساء مشاكلهم بتكون جزء مهم وأصيل في المشكلة نظرتهم لدورهم في الحياة
هي شايفة نفسها واحدة قضت طول عمرها تتعلم عشان في الاخر تقعد
في البيت تمسح وتغسل وتروق وتنضف و تذاكر للولاد وبس.

تبدأ المشاعر السلبية حوالين دورنا في الحياة كنساء تتضخم، تبقا عاملة زي الوحش المفترس اللي منتظر ينقض على الفريسة وبما إننا واقفين ومستسلمين طبيعي إنه هيفترسنا، وطبيعي الفكرة السلبية دي هتتعمق جوانا أكتر وأكتر لحد ما توصلي للدرجة اللي لما حد يقولك بتشتغلي ايه تخجلي وتوطي صوتك وتقولي أنا ربة منزل.

أنا لما يقدموا نفسهم على إنها ربة منزل بتقول للأسف ربة منزل أو تقول ربة منزل وهي متضايقة وزعلانة وحاسة كإنها بتلقي عبء كبير من على صدرها.

ممكن أسألك سؤال؟
هي كانت أيه وظيفة السيدة عائشة رضي الله عنها في الحياة ؟
أعتقد كانت برضه ربة منزل ومع ذلك كان ليها دور عظيم في نشر العلم وتعليم المسلمات أمور دينهم.

وأيه وظيفة السيدة فاطمة رضي الله عنها اللي هي سيدة نساء أهل الجنة؟
كانت برضه ربة منزل مكانتش دكتورة ولا مهندسة ولا وزيرة.

والسيدة خديجة رضي الله عنها رغم تجارتها وأموالها ومكانتها كانت برضه ربة منزل
مش كد ه برضه؟!

طيب نشوف يا كل ربة منزل ايه المشكلة عندك
المشكلة مش في دورك كربة منزل المشكلة في نظرتك للدور ده، لعدم اقتناعك بيه.
ربة منزل مش وصمة عار على جبينا كنساء.
ربة منزل يعنى أنت الطاقة اللي بتحرك زوجك ناحية النجاح.
ربة منزل يعنى أنت اللي بتخرجي للحياة شباب متميز وناجح.
ربة منزل يعنى هيطلع من تحت أيديك القادة والعباقرة بإذن الله.
ربة منزل مش ست قاعدة بتنضف وخلاص
وأحنا بنضف بيتنا محتاجين ننضف عقولنا من مخلفات الأفكار السلبية
عاوزين نفتكر إن الصحابيات العظيمات كانوا ربات بيوت ومع ذلك عمرهم ما شعروا بالنفص أو المهانة.
أنت مش بتستمدي قيمتك من وظيفتك أبدا .
افتكري أنك مش وظيفة بتتعرفي بيها
أنت كيان وشخصية.
مش معنى إنك قاعدة في البيت تلغي ذاتك وتكتفي بدورك كزوجة وأم
.
ومش معنى إنك تلاقي ذاتك إنك لازم تلاقيها في الشغل.
الموضوع محتاج بداية لتعديل الرؤية وتعديل البوصلة.
نبص كويس اوي اوي هي بوصلتنا في اني اتجاه عشان نقدر نعيش صح.
رضا الجنيدي

هدفك أيه في الحياة؟
علشان تتأكدي إن بوصلة تفكيرك في الاتجاه الصح اسألي نفسك ا
ايه هدفي في الحياة؟
ليه عاوزه أشتغل؟
ليه بشعر بإنعدام القيمة لإني مش بشتغل ؟

ياريت منكملش قراءة غير لما نجاوب على الأسئلة اللي فاتت.

بعد ما جاوبنا على الأسئلة دي عاوزه أقولك حاجة مهمة جدا:
عارفة ليه حرقة القلب اللي بتحسي بيها وأنت بيتقال عنك ربة بيت، ووأنت مش بتشتغلي؟
لإنك حاطة عينك على الهدف مش الغاية

في فرق كبير بين الهدف والغاية

الهدف مثلا
إني عاوزة أدخل كلية معينة..مجرد ما دخلت الكلية فرحت وبعد فترة انتهت الفرحة ونشوة النجاح.
الهدف إني أدخر مبلغ مثلا يشعرني بالأمان في ظل ظروف حياتية ممكن أكون عايشة فيها بتشعرني بانعدام الأمان.
أدخرت المبلغ وفرحت وانتهت لذه الوصول للهدف .

لكن ايه هي الغاية؟
الغاية ببساطة حاجة مش بتنتهي لحد أخر يوم في عمرنا.
الغاية هي الحاجة اللي لما بتكون مش موجودة صح في حياتنا بيبقا عندنا إحساس بالفشل والضياع وإنعدام القيمة.. وده الإحساس اللي معظمكم عبر عنه لما تحاورنا في أول محاضرة.

على فكرة أنا حاسة بيكم جدا لإن أنا كنت في يوم من الأيام زيكم.

كان عندي الإحساس ده.. طول عمري بحب الشغل وليا هدف إني أشتغل في مجال معين.
الفكرة بعد الزواج أصبح صعب الوصول ليها بل مستحيل كمان.

مع الوقت بدأت فكرة الشغل تقل سيطرتها عليَّ بسبب وجود أولويات أهم (أطفالي) بس برضه وصلت للمرحلة نفسها اللي العضوات قالوا عنها: مفيش مشكلة نقعد في البيت بس نقعد بمزاجنا ومنحسش إننا مجبرين.

عارفة إن إحساس إنك مجبرة على شيء إحساس مميت وممكن يعمل مشاكل زوجية احيانا،أو كبت داخلي وصمت عشان الدنيا تعدي أحيانا بس كل ده مش هيتظبط غير بحاجتين:

1-  إنك تعدلي بوصلة تفكيرك بخصوص الهدف والغاية.

2- إنك تتفهمي وجهة نظر الطرف التاني ومتبصيش للموضوع على إنه كبت وقهر ولكن تتفهمي إنه حب وخوف عليك في ظل واقع العمل المُزري اللي مجتمعاتنا فيه حاليا.. بس للأسف التفهم ده مش بنوصل ليه غير بعد سنوات النضج.

ده يرجعنا لتعريف الغاية
الغاية حاجة مش بتنتهي يعنى كإنَّه هدف مستمر في الزمن وده التعريف المتداول ليه
بس أنا ليا تعريف تاني وهو إن الغاية هدف مستمر حتى بعد اخر يوم في عمرك.

الغاية عند المسلم الوصول لرضا الله عز وجل وترك اثر ليه بعد رحيله يكون سبب في دخوله جنة الفردوس والوصول للسعادة الأبدية

يبقا المفترض إني أسخر كل اهدافي للغاية دي.

لما نعدل بوصلة نيتنا مش هيفرق معايا إني أكون ربة بيت ولا دكتورة لإن نيتي مش الناس تتكلم عني حلو وتنظر لي نظرة تقدير عشان وظيفتي ولكن نيتي إني يكون ليا دور في الحياة سواء كنت دكتورة أو مدرسة أو ربة منزل.. يعنى هكون دكتورة عشان الغاية.

طيب حد هيقولي ما احنا لينا حق نشتغل ونفرح بشغلنا
أنا مش معترضة ومش بقولك متشتغليش

أنا بقولك إن إحساسك بقيمتك مش سببه الشغل لإني شفت كتير منهم الدكاترة والمهندسين ومنهم اللي في مراكز كبيرة ومديرات واحساس الشعور بانعدام القيمة عندهم عالي جدا.

يعنى أنت ممكن برضه تشتغلي ومازلت بتحسي بانعدام القيمة وعدم التقدير الذاتي
عارفه ليه؟
لإن عينك مش على الغاية ..بوصلتك في اتجاه غلط

السبب التاني إن تقديرك لذاتك بتاخديه من كلام الاخرين عنك
وده اللي بيوقعنا في فخ الشعور بالدونية وانعدام القيمة.

فرق بين إني أكون عاوزة اشتغل عشان صحبتي اصبحت دكتورة وبنت عمي مهندسة وجارتي مدرسة وبين إني عاوزة أشتغل عشان عاوزه أسيب أثر ينفعني بعد رحيلي عن الحياة الاثر اللي كل ما بعمله واشوف تأثيره على الناس بحس باني فخورة بذاتي..

اني مش منتظرة كلمة من حد ترفعنى لفوق ولما يتقال عكسها أنزل لسابع أرض.

أنا لما عدلت بوصلة تفكيري من كام سنة وصلت للمرحلة دي.
إني قاعدة في البيت برغبتي لإني مبقتش أشعر بقيمتي أبدا من خلال الشغل ولكن من خلال أثري

أنا بعد فترة اشتغلت بالفعل بفضل الله في مجال بحبه ومفيهوش اختلاط ويرضا الزوج وتشجيع منه لإنه مجال مفيهوش حاجة ممكن تسبب لي مضايقات، ومجال ده كن بيرضيني جدا وكنت لاقيه فيه نفسي جدا جدا كمان بس بعد فترة قعدت بنفسي واصحاب المكان حاولوا يرجعوني أكتر من مرة.

واتعرض عليا الشغل في مكان تاني يحقق ليا رضايا عن نفسي وبفلوس كتير الحمد لله بس انا رفضت ومطرحتش الفكرة أصلا للتفكير في ذهنى أو للنقاش.

عشان أنا عدلت بوصلة تفكيري
بصيت للغاية الكبرى
للهدف المستمر في حياتي وما بعد حياتي
سألت نفسي:
هو الشغل ده هيوصلني للغاية اللي عاوزاها ولا لأ ولو هيوصلني هل في حاجة توصلني أفضل منه وتتناسب مع أولوياتي في الحياة، ومتأثرش على بيتى وأولادي؟
ووقتها لما جاوبت بصدق على السؤال قدرت أحط أقدامي على الطريق الصح.. أنت كمان لما هتفكري في الموضوع بشكل أكثر موضوعية، هتتضح لك حاجات كتير أوي كانت مختفية عنك.

هو أنا ليه بشك في الإسلام؟
أثناء الحوار مع العضوات في كورس بوصلة حياة المرأة كان في عضوة مش مقتنعة إن الغاية ممكن توصلها لإحساس الرضا عن الذات والشعور بقيمتها في الحياة

و ده كان رد استاذة رضا الجنيدي عليها:

حبيبتي الشك في الإسلام من أهم الأسباب اللي ممكن تخلينى مش مقتنعة أوي إن الغاية دي هتوصلنى لإحساسي بالرضا عن نفسي و تقديري لذاتي وسعادتي .

ايه ده هو أنا ممكن اشك في دينى ؟

لأ طبعا مش قصدي الشك في الدين نفسه ولكن الشك في مكانتي في دينى، وفي وضعي في الإسلام بسبب الصورة اللي رسمهالنا الغرب عن الإسلام، واللي رسمهالنا الإعلام،
واللي للأسف رسمهالنا بعض الشيوخ، ورسمها بعض الأزواج المتدينين تدين بلا موضوعية وبلا اتزان وكمان غير المتدينين اللي كل تدينهم اللي يعرفوه هو إن الست دورها في البيت وبس، تسمع الكلام بدون ما يكون ليها رأي ولا شخصية و بدون ما يكون ليها حق في إنها تلاقي نفسها في حاجة بتحبها.
وان الست قيمتها بإن زوجها يكون راضي عنها وإنها تربي ولادها وبس وكفاية عليها أوي كده عشان تدخل الجنة.

وطبعا مع تغليف ده بالنصوص الشرعية اللي هي أصلا جواهر في حقنا فبتبان النصوص دي كإنها قيود وعقبات في حقنا من جانب الإسلام.. وكإن الإسلام عائق أمام المرأة في كل حاجة حلوة ممكن تعملها، وبالتالي بيكون في صراع داخلي ما بين حبي لدينى وما بين إحساسي بإني مقهورة باسم الدين، فازاي هيكون عندي إحساس القهر ده وهفكر في الغاية وأنا مقتنعة بيها وراضية عنها أو وأنا بحس إنها بتسعدني وبترضينى عن نفسي؟

أكيد هدور على بديل يسعدني، ويشعرني بقيمتي في الحياة، وطبعا البديل ده طبيعي هيتصادم مع مبادئ الإسلام اللي أنا مش فاهماها للأسف صح.
للأسف أنا لمست ده في كلمات نساء كتير لما بيشتكولي من بعض مشاكلهم ولما بنتعمق في الإسباب بلاقي إنها فاهمة دينها غلط، وإنها في صراع ما بين رغبتها في إثبات ذاتها، ورغبتها في إرضاء الله عز وجل.

وإنها في صراع ما بين الحصول على حقوقها النفسية والإنسانية والحفاظ على كرامتها وما بين رغبتها في إرضاء الله عز وجل بطاعة زوجها وبالتالي بتيجي على نفسها خوفا من الله وإرضاء له وبيفضل الألم النفسي جواها لإنها خايفة تعبر عن اللي جواها فيكون في ده محظور شرعي عليها.
مع إن الحقيقة غير كده خالص

الحقيقة إن الإسلام عمره ما هيقف عائق إدام إعمارك للحياة أبدا، ولا إعمارك لذاتك، و لا إدخال النجاح لحياتك.

الإسلام عمره ما هيظلمك وهيطلب منك إنك تكوني مُهانة أو تتنازلي عن إنسانيتك إرضاء لزوجك.

الإسلام عمره ما هيكون سبب في ظلم أي كائن كان.

الإسلام عمره ما هيقف أمام أهدافك أبدا، ولكنه بيقننها ..

بيحط لها ضوابط .. بيحط لها إطار يحميكِ ويحمي المجتمع كله.

الإسلام بيكبح جماح الرغبة المتدفقة جوانا للانطلاق عشان متلاقيش نفسك انطلقتي وده جه على حساب ولادك وبيتك وراحتك النفسية كمان.
عشان متلاقيش نفسك مع الوقت بتتنازلي عن قيمك ومبادئك عشان توصلي لهدفك.
وفي البوست القادم هقدم لك الدليل على إن الإسلام بيدفعك ناحية الإنجاز و النجاح وترك بصمة في الحياة.. فتابعينى

الإسلام طاقة دفع ليكِ
في البوست اللي فات عرفنا مشاعر بعض النساء تجاه الإسلام وفهمهم الخاطئ لتعاليم الإسلام واعتقادهم إن الإسلام بيقف حجر عثرة أمام المرأة ووعدتكم إني هقدم الدليل إن المرأة مكانش مكانها البيت وبس، ولكن كان ليها دور في الحياة بشرط إن الدور ده ميأثرش سلبا على بيتها، وولادها وزوجها، وميكونش سبب في إنسلاخها مع ا لوقت من مبادئها وقيمها وتعاليم دينها.

عارفين أم عمارة نسيبة بنت مالك
اقرأوا قصتها وشوفوا روعة مكانة المرأة في الإسلام.
شوفوا المرأة اللي وقفت يوم غزوة أحد تدافع عن النبي صلى الله عليه وسلم وتحميه وجسدها امتلأ بالجروح وهي بتدافع عنه.
النبي مقالهاش اقعدي في بيتك عيب وحرام تقفي تحاربي وسط الرجالة

أم عمارة هي نفسها المرأة اللي وقفت يوم غزوة هوازن تشجع المسلمين اللي بدأوا يتراجعوا وتحثهم على الجهاد.

وهي نفسها اللي خرجت في حروب الردة وقاتلت دفاعا عن الاسلام واتقطعت إيديها أثناء الحروب دي.

وهي نفسها اللي شاركت يوم اليمامة انتقاما من مسيلمة الكذاب

هل الإسلام منعها يكون ليها هدف وغاية؟!
أبدا

الإسلام عمره ما هيقف عائق إدام النجاح والخير المهم ده ميجيش على حساب حاجات تانية، والمهم المرأة تعرف إن في أولويات، وتعرف إن في خطوط حمراء مينفعش نتعداها.
زمان الناس فهموا الإسلام صح.. فهموه بجوهره
تعمقوا جوا النصوص مش اخدوا معانيها الظاهرية وبس
فهموا مراد الدين ومقصده مش مشيوا حسب مقصدهم هما

نموذج تاني لما نشوفه هنفهم إن الإسلام مش هيمنعنى عن إني يكون ليا دور في الحياة وإن يكون ليا هدف وغاية سامية.

رفيدة بنت سعد أول طبيبة في الإسلام

راحت تستأذن النبي صلى الله عليه وسلم تمرض الجرحي بعد غزة بدر فأذن لها.
هي كانت قارئة متمرسة بتقرأ كتير في مجال التمريض والطب وبتطور نفسها بنفسها
النبي مقالهاش حرام ولكن أذن لها بالقيام بالمهمة النبيلة دي.

ومش بس كده اتعمل لها خيمة في قلب المسجد تمرض فيها وتداوي الجرحى يعنى مستشفى اتعملت عشان خاطر واحدة ست و
مش بس كده في غزوة من الغزوات النبي صلى الله عليه وسلم منحها من الغنائم ما يوازي غنائم رجل بيحارب
عارفين يعنى أيه يساويها برجل وكمان رجل محارب؟!

مش بس كده
رفيدة بدأت تدرب ناس تحت إيديها وتعلمهم مهنة التمريض والطب
سعت لإن يكون لها أثر إيجابي
أثر يمتد ليها
متوقفش علمها عندها.

الإسلام ممنعش رفيدة إنها توصل لهدفها ولغايتها

ببساطة كده لو اول حاجة بتخليك مش مقتنعة إن الغاية هتوصلك للتقدير الذاتي لإنك شايفة إن الإسلام بيحجم دورك، هنا يبقا انت محتاجة تفهمي الإسلام صح
محتاجة تعرفي مكانة المرأة في الإسلام صح..ودور المرأة في الإسلام والحياة صح
بس تعرفيه وتفهميه من ناس فكرهم عميق وفاهمين الدين صح

لسه مش مقتنعة بفكرة الغاية؟
هنكمل كلامنا عن الأسباب اللي تخليني مش مقتنعة إن الغاية هتوصلني لتقديري لذاتي
السبب التاني اللي يخليكي مش مقتنعة بفكرة الغايةإنك ممكن تكوني لسه ماتذوقتيش حلاوة أن يكون الله ورسوله أحب اليك من الدنيا وما فيها
مش هقول اني وصلت للمرحلة دي
احنا بنعافر ونجاهد عشان نوصل لمرحلة الصدق في الحب بس كل ما بنقدم خطوة في طريق ربنا كل ما بنحس بإننا بنوصل لإحساس جديد فيها.

وفعلا الحب بيغير كل المفاهيم
بيغير بوصلة الحياة كلها
الحب بيخلي الصعب سهل
بيخلي المستحيل ممكن
طبعا اقصد هنا حب الله ورسوله.
يوم ما هاحب ربنا صح هتتحول حياتي كلها ليه هو وبس
هعيش بالاية اللي بتقول:
"قلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ "
يعنى عبادتي بعملها لربنا
حياتي كلها لله
كل خطوة من خطوات حياتي
كل يوم
كل ساعة
حتى لعبي
حتى هواياتي
بعيش لله في كل خطوة
كل عمل بعمله باخد فيه نية
وساعتها هحس بالسعادة الحقيقية.. السعادة اللي ممكن تمحي طعم أي هموم الحياة بترميها في طريقي
الموضوع ده عاوز منى خطوات
اولها إني أقرأ أو أسمع في الرقائق كتير
أتقرب الى الله بمعرفة أسمائه الحسنى
أتعمق في العمل الخيري.
أحاول أساعد الناس قدر استطاعتي

ساعتها هيبقى عندي طاقة إيجابية إني أحقق غايتي وبالتالي أهدافي ووقتها هقدر أقاوم الصعوبات.. هقدر أكافح... هقدر أقف في وش المحن..مش هنحنى للعواصف
مش هغرق وسط الهموم.
مش هشوف نفسي قليلة أبدا لإني عارفة إن الأعمال بالنيات "ورب عمل صغير كبرته النية"
وقتها كل إنجاز ليا حتى لو صغير هيشعرني بالرضا عن نفسي لإني بعمله ابتغاء مرضات الله.

الهدف والغاية في الميزان
قررنا ندير بوصلتنا صح في اتجاه الغاية، بس النفس البشرية مش زرار هدوس عليه هتنفذ المطلوب فلازم نفهم ونعلِّي قيمة اللي بنعمله عشان نقدر نوصل لمرادنا.
وعشان نحقق ده تعالوا نعمل مقارنة سريعة ما بين الهدف والغاية من بعض النواحي

1- الهدف :
حلاوته مؤقته، والإحساس بالسعادة بعد تحقيقه سعادة وقتيه مجرد ما الأيام تعدي خلاص انتهى الإحساس
زي واحدة هدفها تطلع الأولى في الكلية او الثانوية طبعا ده هدف رائع جدا ولكن بعد ما ننجح ونطلع الأوائل والأيام تعدي خلاص انتهى الإحساس ده

الغاية
حلاوتها مستمرة، إحساسك بطعم إنجازك مستمر عشان كل خطوة بتعمليها بترتقي بيكي في طريق الجنة، ورضا ربنا
عشان كل خطوة بتعمليها بتحسسك إنك بتعمليها لله فربنا سبحانه وتعالى بينعم عليك بإحساس مستمر معاك فيه طعم الحلاوة والسعادة.

2- الهدف :
رضاك عن نفسك غالبا بيستمد من رضا الناس عنك ونظرتهم ليك باستثناء بعض الحالات وبعض الشخصيات
يعنى عاوزه اخس عشان زوجي يعجبه جسمي لإن جسمي بيخليه يحس إني وحشة وبالتالي ثقتي بنفسي بتقل

عاوزه اتعلم لغة او مهارة عشان مبقاش قليلة وسط صحابي

بلاش كده خالص
عاوزه اعمل حاجة معينة لنفسي وبعد ما بعملها بنتظر رد فعل الناس
رأيهم
لو معجبهومش بحزن وبحس ان عملي بلا قيمة فبصاب باحباط

الغاية:
رضايا عن نفسي بيستمد من إحساسي برضا الله عني
أنا بشتغل لله، بحقق الأهداف اللي توصلني للجنة ولرضا الله
عملت واجتهدت وملقتش كلمة حلوة ممكن أزعل لإني بشر لكن مش هصاب بإحباط لإي مدركة إن كتير من الناس مش بيعجبهم حاجة.
الناس كتير منها بينقد نقد سلبي
الناس منهم اللي أصلا بيتحدث بسوء أدب عن ربنا وبيوجه له الاتهامات فما بالي بنفسي؟
عشان كده أنا بحقق أهدافي وعنيا على إرضاء الله وسعادي وبس.
لما هخس عشان زوجي بعملها لله .. زوجي بقا عجبه جسمي معجبهوش دي مشكلته هو مش مشكلتي انا.
ده ميقللش ثقتي بنفسي
مش هيخليني أصاب بإحباط
مش هروح أخد دواء يأذيني عشان أخس وأرضيه في الوقت اللي هو بيهيني فيه وبيجرحنى بالكلمات وفي الوقت اللي هو مش بيفكر أصلا جسمه يرضيني ولا لأ وده لإني بقدر نفسي وقيمة نفسي
لإني عارفة إني مش مجرد جسم وخلاص.
صحيح هسعى لإرضائه وهعتبر مرضاته خطوات في سبيل إرضاء الله، وصحيح هحاول أسعاده وأسر نظره ولكن هكون فخورة بنفسي بشكلي اللي أنا عليه
وطبعا الكلام ده لحبيبتنا اللي بعتتلي خاص وقالت إنها حاسة إنها فاشلة ومتدمرة عشان زوجها علطول بينتقد كل حاجة فيها حتى شكل جسمها
ياريت تستوعب كلامي ده كويس وي
اتغيري في سبيل الغاية مش عشان نظرة حد ليكِ

3- الهدف:
مع الهدف ممكن بعض الناس تصاب باحباطات أمام العوائق فتتنازل عن هدفها وممكن الأمر يتحول معاها لاكتئاب
مع الغاية لو عرفتي إنك بتعملي ده عشان الفردوس الاعلى و عشان جنات الخلد
و عشان رضا ربنا.. هتعافري وهتحاولي، هتدوري على ألف طريق تخرجي منه من العقبات
ممكن تُحبطي شوية لكن مش هتكتئبي لإنك عارفة إنك كمسلمة عليكِ العمل وليس عليكِ النتيجة
ومجرد سيرك في اتجاه الغاية بتؤجري عليه حتى لو موصلتيش لنهاية هدفك.

الغاية
هتعالجك من الاكتئاب والاحباطات كمان على فكرة

4- الهدف:
أجر محدود وقد لا نؤجر عليه
يعنى عاوزه أتعلم وأكمل تعليمي عشان مبقاش أقل من جارتي وصحبتي
هنا النية دنيوية
طب عاوزه أتعلم عشان أشغل وقت فراغي ومعصاش ربنا.. هنا النية جميلة فناخد اجر على قدر النية والله يضاعف لمن يشاء.

الغاية:
أنا بتعلم عشان أمهد لنفسي طريق للجنة.. بتعلم عشان أعلم العلم ويكون صدقة جارية
بتعلم عشان أفيد نفسي وأسرتي واللي حوليا
بتعلم عشان فضل العالم والمتعلم كبير أوي عن ربنا
بتعلم عسان في يوم من الأيام لما ابدأ يكون لي أثر وأعلم الناس الاقي كل شيء بيستغفر لي.. أهل السموات والأرض حتى الحوت حتى النملة في جحرها كما أخبرنا النبي صلى الله عليه وسلم.

5- الهدف:
انتهى الهدف وانتهت معاه حياتي
يعنى ربيت الولاد
جوزتهم
كبرت في السن
بقيت في سن اليأس زي ما بيقولوا جالي إحباط لاني أصبحت بلا قيمة
طلعت معاش من الشغل اكتئبت لإن حياتي كانت مرتبطة بالشغل

الغاية :
ربيت الولاد
كبرتهم
طلعت معاش
أنا لسه ليا أدوار تانية في الحياة
أنا بعلم على سبيل المثال وبربي أجيال
أنا فيد الناس وبشارك في تغيير اللي حواليا
بشوف أي حاجة أنا مميزة فيها وبعلمها حتى لو كان طبخ دي مش حاجة قليلة هعلم البنات المقبلات على الزواج الطبخ، العرايس الجداد، أساهم في ادخال السرور على الأسر دي من خلال مهارتي
أناا قيمتي كبيرة حتى لو مهارتي حاجة بسيطة المهم إنـَي بخرجها للمجتمع صح.

6- الهدف:
مع الهدف نقد الآخرين ليا أوقات كتير ممكن يوقعنى ويخليني مقدرش أكمل الطريق أو أكمل وأنا منهكة نفسيا

الغاية:
مع الغاية النقد مش بيأثر عليا سلبا بالعكس ده ممكن يبنيني ويرفعني ويكون عامل مساعد لإني أراجع حساباتي وأشوف مواطن الخلل عندي.
اللي رابط اهدافه بالغاية الكبرى
حتى لو حد وجهله نقد هيبقا فاهم وعارف انه ماشي في طريق جهاد في سبيل الله
مش مشكلة انه يكون في بداية الطريق او عنده قصور في الحاجة اللي بيعملها لإنه مازال بيحاول وبيحاول وبيجود وبيحسن عشان يخرج احلى حاجة عنده و يقدمه في سبيل الغاية دي

7- الهدف:
احيانا مع بعض الشخصيات لازم لهم محفز خارجي.. لازم حد يشجعهم وياخد بايديهم وإلا هيقعوا.

الغاية:
خلاص انا حاطة عيني على نهاية الطريق صحيح ممكن احتاج لمحفزات خارجية وده اكيد لكن لو مش موجودة برضه هقدر انطلق.

ببساطة الغاية سعادة مستمرة
الهدف سعادة مؤقتة
الغاية حياة جميلة ومستقرة.
الهدف حياة أحيانا متقلبة
نستثني من ده الأهداف المحققة للغاية
يعنى الهدف اللي بسعي ليه عشان يوصلني للغاية فدي أهداف معينة وجميلة وبتضيف لحياتي بهجة وسعادة واستقرار نفسي.
المهم إني اسعى ليه صح
وأخيرا. وأحنا ماشيين في طريق الغاية افتكروا الكلمة دي للشيخ الالباني :

يقول الشيخ الالباني رحمه الله
إن هذا الطريق طويل ونحن نمشي فيه مشي السلحفاة
لا يهمنا أن نصل ولكن المهم ان نموت على الطريق

التطبيق العملي
كل اللي قلناه ممكن يكون حلو
حماسي
محفز
ولكن برضه مش قادرين نطبق
مش عارفين ناخد خطوة

عادي جدا ده طبيعي في الأول
احنا هنبدأ مع بعض الشهر ده في خطوات بسيطة نخطوها وعادة سلبية نتخلص منها

بس بداية
هاتي النوتة اللي اتفقنا عليها
اكتبي فيها
اكتر حاجات ممكن توصلك للغاية دي إن يكون لك أثر وإنك توصلي للفردوس بإذن الله.
عاوزه نفع متعدي مش ذاتي
يعنى حاجة تفيدي بيها الآخرين حتى لو مهارة بسيطة وافتكري إن الأعمال عند ربنا لها موازين أخرى غير موازيينا
يعنى مش بكبر العمل ولكن باخلاصك فيه

تاني حاجة
اكتبي أهم أهدافك الخاصة

تالت حاجة
اكتبي هدف نفسك تخلصيه في شهر
هدف نفسك تخلصيه في 3 شهور
هدف في خمس شهور.

ميمات الهدف
عشان تعرفي هدفك صح ولا مينفعش يكون هدف اعرضيه على قائمة حرف الميم

الميم الأولى:
من سمات الهدف إنه يكون( مُحدد)
لو هدفك محدد ومعالمه واضحة وغير مطاطي يبقا أنت ماشية في الطريق الصح

أكتر من حد بعت وقال هدفي أكون سعيدة
أو أكون أم ناجحة
أكون زوجة متميزة

ده مش هدف سليم، وده اللي بيخلينا ندور في دايرة مفرغة وفي الأخر مش بنوصل لأي إنجاز
ده هدف عايم ومطاطي منقدرش نحط أيدينا عليه بشكل محدد.

الصح إني أحدد النقاط اللي تخليني سعيدة أو ناجحة أو مميزة.. على سبيل المثال:
عاوزه أكون زوجة بتعرف تتحاور مع زوجها وتستمع ليه
يبقا بالتالي هتدرب على فن الحوار وفن الإنصات

عاوزه أكون مع ولادي هادية ومش عصبية
يبقا بالتالي أنا هشتغل على علاج العصبية

ممكن اقول انا عاوزة اكون أم حازمة لاني بدلع ولادي زيادة عن اللزوم ده برضه هدف نقدر نمشي فيه بخطوات محددة
ممكن اقول عاوزه أتعلم مهارة لتعامل مع برنامج الword في الكمبيوتر عشان يقربنى من النجاح في عملي
وهكذا

الأهداف المطاطة دي أهداف مش بنقدر نوصلها وبالتالي بنحس بالفشل في النهاية
فرجاء اللي كاتبة هدف زي كده تشطبه وتعيد اهدافها من جديد

الميم الثانية :
من سمات الهدف يكون محدد بزمن

من سمات الهدف الصح إنه يكون محدد بزمن عشان كده قلت لك حددي هدف في شهر وهدف في 3 شهور وهدف في خمسة شهور
يعني بعض العضوات قالوا:
هدفي أحفظ القرآن
طيب هتحفظيه في مدة أد أيه؟
اد ايه في شهر
اد ايه في 3 شهور
اد ايه في خمس شهور
عاوزين نحدد اهدافنا بوقت عشان نقدر ننجز
لأننا لما مش بنحط وقت للهدف بنقع في مطب التسويف وكل يوم بنأجل لليوم اللي بعده، وبنكتشف في النهاية إن الشهور والسنين مرت وأحنا ما زلنا مكاننا.

الميم الثالثة :
من سمات الهدف يكون مسؤوليته في ايدك

من سمات الهدف الصح إنه يكون مسؤوليته في ايدك أنت مش في ايد تاني، لإنك أنت اللي مسؤولة عن انجازاتك و يوم ما تربطيها بحد فأنت كده عُرضة لتقلباته، ولظروفه، ولرغباته، ولدوافعه وإرادته.
بل عُرضة للظروف عموما.
يعني ممكن عضوة تقول أنا هدفي اخد كورس في اللغة الفرنسية
كده الهدف جميل جدا

واحدة تانية تقول أنا هدفي أخلي بنت خالتي تعلمني فرنساوي وتديني درس كل يوم وتعملي امتحان كل شهر وتفرغ نفسها ليا ساعة في اليوم عشان أتميز في اللغة
هنا الهدف حلو لكن طريقة تحقيقه وربطه بشخص معين هو اللي مش
حلو لإنك ممكن تصبحي عُرضة لظروفها وممكن هدفك يقع في لحظة فمتربطيش هدفك بأشخاص معينين وما تخليش مسؤوليته التامة في ايد حد.
طبعا هنحتاج مساعدة الآخرين في تحقيق أهدافنا ولكن بتكلم عن المسؤولية الأكبر.

مثال تاني
هدفي إني أخس عشرة كيلو
جميل اوي
هدفي اخلي زوجي يخس عشرة كيلو ده مش هدف صح لإن مسؤوليته مش في ايديك انت ولكن ممكن يكون في مرونة بإن من ضمن أهدافك تشجيع زوجك على الريجيم، تعملي له كل صحي مفيهوش سعرات حرارية كتير، تشجعيه على الرياضة، تحطي في طريقة محفزات بشكل مباشر أو غير مباشر لكن أنك تقرري أنك تخليه يخس عشرة كيلو ممكن تتصادمي برغباته المختلفة عن رغبتك
بإرادته
بوقته وإنه مش فاضي يتابع ويمارس رياضة
في الآخر تُحبطي

فركزي إن أهدافك تكون مسؤوليتك وتكون أهدافك أنت مش أهداف حد تاني و مش أهداف أنت بتقرريها لحد
لازم الشخص نفسه يكون عاوز يحقق الهدف ووقتها هيبقا هدفك مساعدته مش تحققيله هدفه

مثال أخير
أنا كرضا هدفي من الكورس ده أساعدكم.. أنور لكم الطريق.. أخد بايديكم وكل ده جميل
لكن مش هيكون هدفي إني أخلي كل واحدة تلتزم بالتغيير لإن ده متوقف على همة كل واحدة وتفكيرها وإرادتها.. ولو أنا عملت كده هيجيلي أحباط لو ملقتش نتيجة ايجابية
وكمان هفضل في دوامة وهوقف حياتي وهقصرها على متابعة حياة الآخرين وبس وبعد الكورس الناس هتقع لإنهم متعلموش يحققوا أهدافهم بنفسمهم ولكن كانوا معتمدين على حد تاني اعتماد كلي.

الميم الرابعة:
من سمات الهدف إنه يكون متسم بالواقعية
في ناس بتحط لنفسها أهداف جميلة جدا بس خيالية جدا وبالتالي في النهاية بتقع وبتحبط جدا.
مش بتقدر للأسف تنجز لإنها بتشعر بالعجز يوم ورا يوم الأمور بتمثل عبء وضغط عليها وبالتالي بتتوقف عن الاستمرار في تحقيق الهدف.

مثال :
حد بيحفظ القرآن فقرر إنه يحفظ القرآن في شهرين بواقع نص جزء في اليوم يعنى عشر صفخات في اليوم
طبعا ده هدف غير واقعي لإن القدرات العادية للإنسان مش هتمكنه من كدا.. صحيح في بعض الناس اللي عندها امكانيات خاصة ولكني بتكلم عن الإنسان العادي.
الأم والزوجة اللي عندها التزامات مش هتفرغ نفسها طول اليوم للهدف ده وتتفاجئ في النهاية إن البيت وقع والولاد والدنيا دخلت في بعض.
الرجل المسؤول عن بيته وكل يوم يرجع من الشغل المغرب ومحتاج يقعد مع ولاده وزوجته لبعض الوقت، مش هيسيب شغله ويقعد على مكتبه يحفظ كل الكمية دي، ومش هيرجع ينعزل في أوضته وميسألش في ولاده وزوجته عشان يحقق الهدف ده.
الهدف لازم يكون متسم بالواقعية عشان نقدر ننجز صح وعشان مفيش حاجة تيجي على حساب حاجة.

يعنى حد بيقول هحفظ القرآن بمعدل صفحتين في اليوم ده هدف واقعي
واحدة على جروب بوصلة الحياة بتقول هقرأ في 3 شهور 3 كتب تربية ده برضه هدف واقعي
حد بيقول هدفي أني في شهر أدرب ولادي على ترتيب مكانهم  لكن حد ولاده فوضوويين تماما ويقول في ٣ايام هعلمهم النظام والنظافة والترتيب يبقى الهدف غير واقعي تماما

خلي هدفك واقعي عشان تقدري توصلي ليه وتسعدي بنجاحك
مش معنى كده عدم الطموح
إطلاقا
ولكن هنكون طموحين مع الواقعية في وضع خطوات الهدف.

الميم الخامسة:
من سمات الهدف إنه يكون مُقاس

يعنى أيه ؟
يعنى تقدري تقيسي إنجازك فيه.
عشان تعرفي هدفك صح ولا لا لازم تقدري تقيسي مدى تطورك فيه وتشوفي مع الوقت بتنجزي ولا لأ.. بالظبط زي اللي بيأسس ذقة وكل يوم بيحط فيها أثاث جديد فشايف شقته وهي يوم ورا يوم بتبقا أفضل وأجمل.

مثال:
يعنى مثلا انا هحفظ في شهر جزء عم
بالتالي هقدر أقيس إني كل يوم بحفظ صفحة أو نص صفحة وهكذا

مثال تاني
هدفي أبطل عصبية هل الموضوع ده قابل للقياس
أيوة طبعا
مثلا: كنت كل يوم بصرخ وبضرب ولادي
بقيت اصرخ واضرب كل أسبوع مرة
بعدين بقيت اصرخ بس ومضربش
بعدين بقيت اغضب واتنرفز نرفزة خفيفة
بعدين بطلت خالص
يبقا كده قادرة اقيس مدى تطوري في الحاجة دي
وبالشكل ده يوم ورا يوم حماستي هتزيد وهمتي هترتقي لإني مستشعرة نتيجة جهدي على أرض الواقع.

الميم السادسة:
من سمات الهدف الجيد إنه يكون مكتوب
كل ما كانت أهدافك مكتوبة هتكون قدرتك على تحقيقة أفضل بإذن الله
يُقال إن الأهداف المكتوبة بيتم تحقيقها بنسبة تزيد عن٩٠٪ من الأهداف غير المكتوبة.
كل ما عقلك بيشوف الهدف مكتوب أدامه بيفتكره، فبيتحفز أكتر، هرمونات الإرادة تبد تشتغل جواك.. نبضات الرغبة في الإنجاز تبدأ تتحرك أسرع بداخل نفسك.
اكتبي أهدافك في كشكول البوصلة اللي أتفقنا عليه وكل يوم القي عليها نظرة سريعة كده في دقيقة.

الميم السابعة:
من سمات الهدف الصحيح والجيد إنه يكون مشروع
مثال
مع احترامي لمشاعر الجميع
زوجة بتحاول تكره زوجها في زوجته التانية و زوجته الأولى وتبعده عنها بكل طريقة عشان ينفصل عنها.
الهدف هنا بغض النظر عن مشاعري إلا إنه هدف غير مشروع وحرام شرعا.

طيب زوجة زوجها متزوج بامرة أخرى بتحاول تستميل قلب زوجها وتكسبه وتكون هي اللي متربعة على عرش قلبه من غير ما تكرهه في زوجته الأخرى هنا الهدف مشروع مفيش عليه أي غبار.

مثال آخر
زوجة زوجها عاوز يطلع والدته ووالده عمرة عمرة، هي شايفة إنه كده بيضيع فلوسهم على الفاضي فكان هدفها فلوس زوجها تكون ليها ولولادها بس وميصرفش على الأم والأب مبالغ كبيرة زي مبلغ العمرة فعملت كل الحيل عشان تستنزف فلوس الزوج وتخليه يجيب بيها حاجات ليها و للبيت.
الهدف بالشكل ده غير مشروع طبعا.

مثال آخر:
خلي هدفك دايما يُرضي الله عز وجل عشان تشعري بالسعادة لما تحققيه وعشان ميكونش سبب في خسائر ليكِ في الدنيا والآخرة

الميم الثامنة:
من سمات الهدف الجيد إنه يكون مهم لك، وموصل للغاية

مثال واحدة هدفها إنها تتعلم لغة عشان تقدر تذاكر لولادها، وعشان تقدر تثقف نفسها في مجالها وتطلع على أحدث الدراسات في المجال ده وكل ده بنية التقرب إلى الله
وإنها بتسلك طريقا تلتمس فيه علما بنية ن يسهل الله لها طريقا إلى الجنة
هدف جميل وعشرة على عشرة

واحدة تانية هدفها إنها تعرف أحدث المعلومات الهندسية وعمالة تبحث وتتعلم وهو الموضوع ملهوش أي همية عندها ولكن بس عشان متبقاش قليلة أدام زميلتها المهندسة في حين إن هي أصلا ممرضة أو مدرسة أو طبيبة هنا الهدف لا يمثل لها ي قيمة حقيقية وختكون بتضيع وقتها وبتهدر جهدها في شيء غير مُجدى وكمان مفيش نية سليمة فيه
فبالتالي مش هيكون بياخدها لطريق الغاية فالأفضل إنها توفر جهدها للهدف الصح.

سؤال عن أهدافي والطواريء
استاذة رضا ازاي أقدر احدد هدفي في نفس الوقت المطلوب لو حصل أي طوارئ ازاي احقق المرونة في النقطة دي
يعني لو حصل ظرف طارئ زى مرض او مشوار ضروري اوسفر فانا كده اهدافي اليومية هيبقي فيها خلل وبالتالي هتاثر ع الشهر بعد كده بحس باحباط.

الإجابة
المسلم من أهم سماته المرونة وهذا ما تعلمناه من النبي صلى الله عليه وسلم في مواقف عديدة وعلى سبيل المثال موقفه يوم صلح الحديبية ومرونته في بنود الصلح.
لذلك دربي نفسك على المرونة واعلمي أنه لابد من حدوث طوارئ فلا تزحمي جدولك بالمهام اليومية الضخمة فالمهام الضخمة قد تتسبب في إحباطات ضخمة.
قسمي مهامك إلى مهام يومية وأسبوعية وشهرية
المهام اليومية منها مهام ثابتة ومنها مهام أكثر مرونة

المهام الثابتة لا تتخلي عنها أبدا مثل
قراءة ورد القرآن اليومي.
ترتيب منزلك الترتيب السريع
فهذه المهام حتى لو حدث طواريء يمكنك استدراجها فيمكنك قراءة وردك عقب صلاتك بقاعدة الربط الحتمي، أو أثناء ركوبك وسائل المواصلات.
ترتيب منزلك من البديهي أنك ستقومين به في بداية يومك ولو حدث طارئ قبل ذلك لن يكون الأمر صعبا لأنه من البديهي في دورتنا أننا قبل أن ننام رتبنا منزلنا ترتيبا سريعا فالأمر أصبح سهلا ويمكنك كذلك تفويض المهمة لأبنائك.

هذه أمثلة على الأهداف اليومية الثابتة هناك أهداف أكثر مرونة يمكن تأجيلها لليوم التالي عند حدوث طوارئ
على سبيل المثال
حددت لنفسي اليوم أن أستمع لمحاضرة صوتية أو أن أدرس محاضرة في اللغة وحدث ظرف طارئ اضطرني للخروج والعودة مساء هنا يمكنك تأجيل الهدف للغد.

ببساطة كوني أكثر مرونة لتصلي لأهدافك بسهولة .
وتعلمي من قطرات الماء فهي حينما تكون في طريقها ويصادفها بعض الحجارة تغير مسارها لتكمل انسيابها في هدوء واسترسال ولا تقف مكانها محبطة بسبب العوائق والطوارئ
وفقك الله

عدل سابقا من قبل Admin في الخميس مارس 01, 2018 5:55 am عدل 2 مرات
https://el-quran.ahlamontada.com
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع   بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع Emptyالخميس مارس 01, 2018 5:46 am

سؤالى عن انى شاطرة ولكن كسولة
انا شاطرة جدا جدا اللهم بارك فى شغل البيت والترويق لما بعمل حاجة او اروق بخلى البيت جنة مش غرور بس بشرح مشكلة اللى مضيعة ده و مخلياه شطارة دون فائدة انى كسلانة جدا حاولت كتييير مفيش فايدة نفسى اتغير فعلا مفيش فايدة.

الإجابة :
عزيزتي بما أنك لم تتزوجي بعد فنصيحتي لعلاج الكسل
أن تتدرجي في تحمل المسؤوليات من السهل إلى الأصعب ومن الأقل إلى الأكثر ومن المحبب إلى غير المرغوب فيه.
بمعنى لو كان الطهي هو المحبب إليك ابدئي في الطهي حتى تعتادي الوقوف في المطبخ لفترة ويصبح الغمر عادة لا تستدعي الكسل ثم انتقلي لشيء آخر وهكذا.
قسمي المهام إلى أجزاء صغيرة وانظري لكل جزء على حدة كي لا يتملكك الشعور بثقل المهمة المطلوب إنجازها.
مارسي بعض الرياضة الخفيفة في المنزل كي تمنحك بعض النشاط.
رددي هذا الدعاء في أذكار الصباح والمساء (اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن والعجز والكسل والجبن والبخل، وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال)
تابعيني في بوصلة حياة المرأة لأن الحديث عن علاج الكسل طويل ونحن لدينا خطة قوية بإذن الله مستقبلا لعلاج الكسل والتخلص من هذه العادة السلبية.

إدارة الأفكار الخاصة بالأهداف والتخلص من سمومها
صباحكم ومسائكم أمل وسعادة ونور وخير وإيجابية وأهداف بتتحقق يوم ورا يوم
هنكمل مع بعض محاضراتنا ومازلنا عايشين مع الأهداف
عاوزين نتعلم إدارة الهدف بشكل صح ونتمسك بالهدف الصح
طيب عشان تحققي الأهداف لازم أعرف أديرها صح وأدير أفكاري تجاهها صح عشان ما يدخلش فيها بعض السموم المميتة

السم الأول
سم ردود الفعل السلبية

زي ما عرفنا إن أهدافي لازم تكون نابعة من احتياجاتي مش احتياجات حد تاني ودي مش انانية ولكنها نظرة موضوعية وعشان نفهم اكتر
واحدة ممكن تقول انا عاوزة أخس عشان اللي حواليا بيعلقوا على جسمي
رغبتك في عمل الريجيم هنا رد فعل سلبي لكلام الناس وبالتالي طول ما انت بتعملي الريجيم هتلاقي نفسك شوية تعمليه وشوية تقعي
شوية متحمسة وشوية محبطة
شوية عندك همة وشوية حاسة إنك في غُمَّة

طب يعنى أعمل أيه أفضل تخينة ووزني وزن ٣ معايا؟!
لأ مش قصدي برضه
قصدي تقعدي مع نفسك وتشوفي هل أنت فعلا عاوزة تخسي؟
هل الريجيم من احتياجاتك انت بالفعل؟
طب هخس ليه؟
أيه مبرراتي من الخطوة دي؟
عشان صحتى وخاصة إن وزني التقيل بيضغط على رجلي وركبي وبالتالي بدأت أصاب بأمراض في العظام مثلا؟
عشان لياقتي البدنية مبقدرش اعمل جهد ولا أروح مشوار ولا أعمل شغل البيت كويس؟
عشان انوثتي وعاوزة أكون شكلي أحلى عشان لما ابص لنفسي أبقا راضية عن نفسي؟
لزوجي( خلوا بالكم من دي تودد ولكن مش عشان هو كل شوية يقولي أنت تخينة ويعلق بكلام وحش)
عشان أقدر أتحرك وأخرج مع ولادي وأبر أمي بدل ما أنا مبنزلش غير كل كام شهر مرة من التعب والمرض بسبب السمنة.

لما أعمل إدارة لأفكاري وأعرف هدفي بعمله ليه وأخرجه من حيز رد الفعل السلبي ده هيبعدني عن أهم عدو من أعداء تحقيق الهدف
التسويف اللي بيدمر الإرادة
لإن المشاعر السلبية المقترنة بالهدف بتخلينى أأجله كل شويه وأسوِّف كل شوية وفي الآخر الاقي هدفي مش بيتحقق.

السم الثاني
سم الغيرة السلبية

يعنى أنا لقيت مثلا جارتي اشترت انتريه جديد ففضلت أكل في نفسي وأقول: اشمعنى هي كل شوية تغير أثاث بيتها وأنا اللي متجوزة بقالي عشرين سنة لسه بنفس الانتريه
وأفضل متضايقة وأقول: أنا لازم أنا كمان أغيَّر فرش بيتى

هنا الهدف هيملا قلبك مشاعر سلبية
لازم تفهمي كويس أوي إن كل إنسان له ظروفه
كل إنسان له متطلباته
كل إنسان له حياته
كل إنسان له رؤيته في إدارة حياته
كل انسان ربنا أكرمه في أشياء مختلفة عن الآخرين
كل إنسان حُرم من اشياء تانية ابتلاء و لحكمة لا يعلمها إلا الله.

طيب أنا هنا لو عاوزة أشتري الانتريه هشوف انا عاوزة اشتريه ليه هل عشان متضايقة وغيرانة ولا عشان أنا فعلا محتاجاه؟
طب لو أنا محتاجاه بالفعل أسأل نفسي هل الاحتياج ده ضروري جدا وعاجل بحيث إني أقتطع مبلغ ليه ولا في أولويات تانية أهم.
وهكذا
ببساطة محتاجين نعمل إدارة لأفكارنا ونعرف الهدف ده بعمله ليه
أحنا بنعمله لإننا محتاجينه فعلا ولا غيرة سلبية.
لو غيرة سلبية اشطبي عليه فورا لإنها هتجر عليكِ متاعب نفسية كتير.

السم الثالث
سم الضغط السلبي

مثال:
حماتي عمالة كل شوية تقارن بينى وبين سلايفي اللي بيشتغلوا وبيساعدوا في إدخال مصدر للبيت مع أزواجهم
فبالتالي أتخنقت من كلامها فهدور على شغل عشان متحسش إني قليلة في نظرها
وهخرج للشغل وأنا متغاظة ومفروسة

لا أنتِ لو عملتى كده هتبقا فعلا قليلة أوي في نظر نفسك حتى لو محستيش بده بشكل مباشر
مش مفترض إني أمشِّي حياتي بناء على رؤية حد ونظرته للأمور.

مش مفترض إني اضرب ولادي مثلا عشان كل شوية ماما وحماتي واخواتي بيقولولي ابنك قليل الأدب ومش هيربيه غير الضرب وأنا فاهمة إن ابنى مش قليل الأدب ولا حاجة ولكنه طفل حركي محتاج يتحرك وميتقيدش فهربيه صح برؤيتي أنا مش هحس بضغط من كلامهم وبالتالي هبدأ أضربه وأقيده وأمنعه إنه يزور قرايبه وأخليه في البيت ميخرجش عشان أظبط أموري ومحسش بضغط
انت كده بتفسدي الدنيا للأسف
متخليش أهدافك أبدا أبدا نتيجة لضغوط
لو هتاخدي هدف الشهر ده مثلا إنك تربي ابنك صح
يبقا مش الصح إني أمنعه من طاقته الحركية ولكن إني أصرَّف طاقته الحركية في الاتجاه الصح وأعلمه إزاي يتعامل في وجود الناس

السم الرابع
التقليد البريء
أو فلنقل التقليد الأعمى الساذج بمعنى كل ما أشوف حد بيتعلم حاجة أحطها ضمن أهدافي مش بدافع الغيرة ولكن بدافع الحماس السلبي
أتحمس فأروح أقدم في حوالي ١٠ كورسات وأدخل في كذا مجال وأحطهم ضمن أهدافي أوولوياتي وفي الآخر أقع.
من إدارة الأهداف إني لما أقلد حد أقلده فيما يفيد أهدافي مش أقلده في أهدافه هو.

قواعد الانطلاق
منتظرة أيه عشان تنطلقي ناحية هدفك؟

منتظرة تبدئي أمتى هدف الشهر اللي خططتِ ليه وكتبتيه وقررتِ إنك تنفذيه؟
هتقولي من بكرة

بكرة مش هيجي للأسف
ايوه عمر بكرة ما هيجي طول ما بتأجلي هدفك لبداية العام الجديد، ودخول رمضان، ويوم عيد ميلادك، والأسبوع الجديد والشهر الجديد وبكرة.
لو انت فعلا عاوزه تحققي هدفك حطي أول قاعدة ادام عينيكِ بعد ما خططتِ لهدفك

الآن وليس الغد
تقولي النهارده هبدأ
مهما كانت المعوقات هحاول ابدأ بأول خطوة مهما كانت التحديات
هبدأ ولو بخطوة واحدة بسيطة تكسر حاجز التردد والخوف والتأجيل والكسل والتسويف.

جزئي الهدف:
كمان في نقطة مهمة جدا جدا خاصة للناس اللي بيقعوا في نص الطريق
اقعدي مع نفسك وجزئي الهدف على فترة زمنية محددة
على سبيل المثال أكتر من متدربة قالت هدفي الشهر ده أراجع جزء عم
طيب الجزء عشرين صفحة
والنهارده يوم ٨ في الشهر أجزأ الهدف إزاي؟

ببساطة هبدأ من النهارده كل يوم صفحة و الأفضل لما تاخدي سورة تاخديها على بعض يعنى مثلا
1-النبأ
2- النازعات
3- عبس
4- التكوير
5- الانفطار
6-المطففين
7- الانشقاق
8-البروج
9- الطارق والاعلى
10- الغاشية
11- الفجر
12-البلد
13- الشمس والليل
14- الليل والضحى والشرح
15- التين والعلق
16-القدر والبينة
17-الزلزلة والعاديات
18- القارعة والتكاثر
19- العصر والهمزة والفيل وقريش والماعون والكوثر
20- الكافرون والنصر والمسد والاخلاص والفلق والناس

كده يبقا في عشرين يوم خلصنا الجزء متفضل يومين
دول نراجع فيهم الجزء كله قراءة كورد أو نقسمه على يومين كل يوم نصف جزء.
السهل والمضمون أولا

كمان نصيحة يا جماعة اشتغلي في البداية على هدف تنجحي فيه.
هدف سهل تحققيه
عشان تحسي بالإنجاز
وتحسي بالفخر بنفسك
والانجازات تتوالى
بلاش تبدئي بهدف صعب عشان متحبطيش.

افتكري قواعد الانطلاق :
1- جزئي الهدف
2- ابدئي الآن
3- ابدئي بهدف سهل ونجاحه مضمون

ازاي نتخلص من التسويف؟
وأحنا ماشيين في طريق تحقيق الأهداف وبالتوازي هنتعرف كل فترة على عادة من العادات اللي بتدمر الإرادة، وبتعوق تحقيق الأهداف، وهنعرف طرق بسيطة لعلاجها والتخلص منها تماما بإذن الله

العادة الأولى من مدمرات الإرادة التسويف
التسويف عامل بالظبط زي السوس اللي بياكل في الخشب وأحنا مش واخدين بالنا لحد ما نصحى يوم ونلاقي الخشب اتفتفت خالص
التسويف كان المشكلة الأولى اللي بتعاني منها معظم المتدربات حسب الاستمارة اللي تم تعبئتها.

هناخد مع بعض خطوات بسيطة كل مرة لتخلص من المشكلة دي

العلاج الأول التسويف
قاعدة الربط الحتمي
في حاجات في حياتك حتمية لا يمكن تستغنى عنها و تفرطي فيها زي الصلاة.
عارفة لو ربطتِ تحقيق هدفك بوقت الصلاة عقلك بيتبرمج على إن الوقت ده خاص بالهدف ده.. وبيصبح الأمر ده عادة بتتعمل بشكل تلقائي

تعالي نطبق عملي
واحدة عاوزه تراجع القرآن لإنه بدأ يتفلت منها بس طول اليوم عايشة في دوامة ومش لاقية وقت
ببساطة عليك بقاعدة الربط الحتمي
يعنى مثلا هشوف أي صلاة من الخمس صلوات بكون فاضية بعدها مباشرة هخلي المصحف جنبي وأبدأ راجع واخد قرار إني مش هقوم غير لما أراجع السورة، وطبعا بأكد على جزئية إنك تختاري وقت مناسب يعنى لو ولادك بينزلوا دروس بعد صلاة العصر بشوية وأنت اللي بتوصليهم يبقا ده وقت مش مناسب لإنك هتكوني فيه مضغوطة ومستعجلة وممكن متنتظميش.
قاعدة الربط الحتمي مش بس بتبرمج العقل على إن في حاجة لازم تتعمل حالا ولكن كمان مع الوقت بتعودك على تنظيم وقتك.

يبقا قاعدتنا الأولى في التسويف :
اربطي هدفك بحاجة يومية أساسية في حياتك ومفيش أهم من الصلاة بنداوم عليها
طب أيام العذر الشرعي هتعملي أيه؟
استمري بنفس الطريقة يعنى في نفس وقت الصلاة اقعدي واستمري في تحقيق هدفك ده، وبلاش تفصلي عشان عقلك ميفصلش منك وترجعي بعد الأيام دي تلاقي نفسك نسيتِ الهدف تماما.

قواعد علاج التسويف
العلاج الثاني: قاعدة الجمع والطرح

السلام عليكم ورحمة الله
صباحكم ومسائكم سعادة وخير وأمل وعمل وزائد بالخيرات
النهارده مستمرين في رحلة الأهداف
ورحلة علاج التسويف ولكن بقاعدة الجمع والطرح
حضروا النوتة بتاعتنا والقلم واستعدوا للعمليات الحسابية

يا ترى عمرك كام سنة؟
عشرين
تلاتين
اربعين
أيا كان عمرك هاتي ورقة وقلم واكتبي المعادلة دي
أنا عن نفسي عمري ٤٢ سنة
وربما
هي دي الحقيقة المفجعة لو ضفتِ لعمرك التسويف هتلاقي نفسك في النهاية
صفر
لا شيء
لو سألتك فين أثرك في الحياة هنلاقي الأثر لا شيء ، حتى أثرك مع ولادك
هنكون أمهات بنرعى ولادنا وبس مع إن ربنا سبحانه وتعالى مقالش كما رعياني صغيرا
ولكن قال
"كما ربياني صغيرا"
التربية هي اللي بتترك أثر
الرعاية محصلتها صفر أو على أفضل تقدير كسور وارقام عشرية.
مش بطلب منك تكوني مخترعة
تكوني عالمة
تكوني داعية مشهورة
أثرك أول ما هيظهر هيظهر على نفسك
على ولادك
وبصدق النية والسير المستمر في الطريق رغم العقبات هتوصلي بإذن الله.

خلي بالك كويس جدا عمرك مضاف إليه التسويف يعنى أيام بتتسرق بدون جدوى
يعنى يوم بيخلص ومفيش فيه أي إضافات تستحق التقدير الذاتي
يوم مضاف ليه التسويف يساوي يوم مليان إحباط ويساوي يوم تالي مليان إحباط وتسويف أكتر وتتكرر العملية الحسابية المدمرة.
التس يف ده بيحصل ممكن بسبب إنك حاسة إنك محبطة بسبب إن كل محاور حياتك متلغبطة.
كل محاور حياتك فيها جوانب كبيرة للقصور والخلل.
علاقتك بولادك وزوجك ونفسك
بيتك
مهاراتك
وغيره وغيره
فبتلاقي نفسك في دوامة وفي سباق مع الزمن في الآخر بتُنهكي وبتضطري للتسويف.
طيب ازاي أقضي على التسويف الناتج عن الدوامة دي؟

ببساطة باستخدام القاعدة التانية
قاعدة الجمع والطرح
بالإضافة الإيجابية وبالطرح الإيجابي
من النهارده هنعمل مع بعض إضافات ونطرح معوقات وسلبيات
اكتبي لنفسك إضافة واحدة في كل خانة
إضافة واحدة بس وصغيرة ومتاخدش وقت هنستمر عليها لآخر الشهر
مثال بسيط خالص لحد لسه مبتدئ

علاقتي بالله:  الحفاظ على صلاة الوتر( إضافة إيجابية وجمع لعباة جديدة مع عباداتي)

علاقتي بنفسي: هضيف لاهتمامي بذاتي يوميا إني أستخدم كريم مرطب للبشرة

زوجي: ههتم بأغراضه وأشيائه وأخصص لها مكان مناسب وأحطها مكانها أول بأول.

ولادي : هحكي لهم كل يوم قصة صغيرة أو ألعب معاهم لعبة حلوة أو أحضنهم بشكل يومي.

بيتي: مش هنام غير والمطبخ تمام التمام

مهاراتي: كل يوم هقرأ صفحتين في كتاب أو هسمع محاضرة تطورني.

تخيلي بقا لو استمريتِ لآخر الشهر تعملي ده هتكون ايه النتيجة؟
ببساطة هتكوني بتعالجي التسويف بطريقة ذكية. وهتحققي الأهداف ريقة ذكية برضه، وهتحسي بالإنجاز
بس خلي بالك حطي حاجة واحدة بس في كل خانة..حاجة سهل تعمليها..حاجة لما تعمليها ترضي عن نفسك وتحسي بالفخر.. وتحسي إنك ضفتي ليومك إنجاز جديد

قاعدة الجمع والطرح
نستكمل مع بعض قاعدة الجمع والطرح لعلاج التسويف ولتحقيق الأهداف للناس اللي حياتها متلغبطة فأصبحوا حاسين بالعجز والفشل.

أحنا عرفنا هنستخدم عملية الجمع إزاي طب يا ترى ازاي هنستخدم عملية الطرح؟
ببساطة شوفي محاور حياتك وقرري تطرحي حاجة معينة من كل محور بشكل يومي حتى نهاية الشهر بشرط تبقا حاجة صغيرة جدا عشان ميبقاش في مقاومة لا إرادية منك.
عاوزينها حاجة متاخدش وقت ولا مجهود كبير ونفس الحاجة تكرريها يوميا على مدار الشهر.

مثال :
علاقتي بأبنائي:
هطرح المقارنة يعنى طوال الشهر هتوقف تماما عن مقارنة ابني باخوه و زميله أو قريبه أو أي حد.

أو هطرح من أسلوب تعاملي مع ولادي الألفاظ البذيئة لو أنا بشتم أو هطرح التهديد لو أنا بهدد
هشوف حاجة بعملها وحشة وهتوقف عنها فورا

بيتي:
هطرح من دولابي الملابس الزايدة عندي، كل يوم أمسك جزء من الدولاب وأطلع منه اللي مش محتاجاه، وكذلك الأحذية وأجمعه وأتصدق بيه.
أو أدراج بيتى هطرح منها الكراكيب فكل يوم هطلع شوية حاجات من الدرج ملهاش لازمة وأتخلص منها.
مثال تاني لو المطبخ ترتيبه بيتعبني كل يوم هطرح جزء من متاعبه زي إني مرة أخرج الحاجات اللي ملهاش لازمة، مرة أطرح الاتساخ اللي على جزء صغير من السيراميك، تاني يوم أنضف جزء تاني وهكذا.
ده بالنسبة للبيت.
وهكذا اختاري نقطة في كل محور واشتغلي عليها طوال الشهر.
حد ممكن يقولي دي حاجات كتير
هرد وأقولك لأ.. بالعكس دي قليلة جدا ومش هتشعري بتعب وأنت بتعمليها وعلى آخر الشهر هتشوفي أثرها بإذن الله.

كتير لو بنقول أهداف وخطوات كبيرة هنعملها لكن انا بطلب منك
قطرة
نقطة
هي هي نفس النقطة كل يوم على مدار الشهر
مع اخر الشهر هتلاقي الموضوع أصبح عادة وبالتالي العادة هتترسخ وتصبح جزء لا يتجزأ من شخصيتك.
وهتلاقي الضغط بيقل عليك مع الوقت، وبالتالي التسويف هيقل
الضغوط الكتير أرض خصبة لولادة التسويف ونموه مع الشخصيات اللي مش بتتحمل الضغوط وبقاعدة الطرح هنتخلص من كتير من الضغوط بطريقة سهلة بإذن الله.

تخلصي من الاستدراج الناعم

ما زلنا في رحلتنا العلاجية اللي بنحاول نتعافى فيها من التسويف وآثاره والنهارده هناخد العلاج التالت للتسويف بعد ما عرفنا أول علاج الربط الحتمي
وتاني علاج قاعدة الجمع والطرح

تالت علاج معانا النهارده
القضاء على الاستدراج الناعم

يعنى أيه استدراج ناعم
يعنى حاجات بتبان في مظهرها مفيدة وهي مفيدة بالفعل ولكنها بتاكل يومي، وبتضيع وقتي فبالتالي بنجرف وراها وبأجل مهامي الأساسية وأكتشف في نهاية اليوم إن اليوم مر بدون إنجازات تستحق الرضا

مثال :
إن يكون عندنا على التلجرام عشرين قناة وعشر جروبات
وعلى الواتس يجي عشر جروبات كمان
وفي الفيس كام جروب على كام صفحة متابعينهم.
ادخل التلجرام شوية ألاقينى تم استدراجي بنعومة شديدة جدا من القنوات الجميلة المفيدة دي.
وافضل طول اليوم من هنا لهنا.. أقرأ وأتابع، وبتدين أدخل الفيس ألاقي وصفات مفيش بعد كده فأستمر في المتابعة، وهكذا.
اخر اليوم تكون المحصلة في الإنجازات لا تُذكر ىإن اليوم بيمر فبضطر أأجل و أسوِّف وأقول بكره إن شاء الله هاعمل مهمة النهارده
وبكره يحصل نفس الوضع
عشان كده لازم تعملي عملية طرح عاجل للوسائل دي
لازم تتخلصي من الاستدراج الناعم
متضعفيش أدام بريق ونعومة وسائل الجذب دي.
إزاي أتخلص منها بطريقة الطرح ؟
شوفي كام قناة وكام جروب مدخلتهومش من وقت طويل امسحيهم فورا.
شوفي الجروبات اللي فوايدها بسيطة، و اللي بتضيع وقتك و أمسحيها برضه فورا
طب هتقولي لي أنا بحتاجهم من وقت للتاني

ببساطة
اعملي لنفسك جروب فيه روابط القنوات المفيدة ووقت ما تكوني عاوزة معلومة مثلا في المطبخ ادخلي على قناة الطبخ، عاوزه معلومة دينية أدخلي على القناة الدينية وهكذا
لكن طول زا هما تحت إيديك وأدام عينك غصب عنك هيستدرجوكِ
خليكِ جريئة واعملي الخطوة دي هتفرق معاك جدا بإذن الله .

اقعدي مع نفسك وشوفي يه تاني بيستدرجك بنعومة وبياكل يومك وفي الاخر بيدفعك للتسويف وخدي قرار حاسم عشان تقدري تنجري.

عاوزة تعالجي التسويف استعينى بصديق
نكمل مع بعض علاج التسويف بطرق بسيطة وغير مُجهدة

عاوزة تعالجي التسويف استخدمي العلاج ده:
استعينى بصديق
ايوه حقيقي استعينى بصديقة تكون أهدافها زي أهدافك وابتدو سوا وشجعوا بعض
أهم حاجة تكون الصديقة دي مش رغاية وبتحب الكلام الكتير
ومش بتدخل المواضيع في بعض، ومش بتتكلم في التليفون وعلى وسائل التواصل في حاجات فاضية بالساعة؛ عشان متلقيش نفسك مثلا بدل ماتسمعي معاها قرآن او تقعدوا تعملوا إنجاز سوا في أي مجال تلاقي إنك ضيعتى ساعتين تلاتة على الفاضي.

كمان تتفقي أنت وصديقتك دي يكون شعاركم الفترة دي لا للشكوى
مش عاوزين شكوى خالص خالص إلا لو حاجة يعنى كده عابرة .. لإننا عارفين طبعا إن الشكوى دي مزاج عند كتير من النساء فلو فتحتوا باب الشكوى هتقفلوا باب الإنجاز، ومش هتلاقوا وقت ولا طاقة نفسية للإنجاز من الأساس.

استعيني بصديقة إيجابية ومحفزة لإن الإنسان دايما بيتحفز لما بيكون معاه حد بيشجعه وبياخد بايده ولما يكسل يشده ولما يقع يساعده على النهوض من جديد.
ابحثى عن صديقة ليكِ يكون هدفكم واحد وشوفيها لو مناسب ليها ابتدوا سوا
بس خلي بالك اتأكدي ان هي كمان حابة ده يعنى خليك ذكية ومتضغطيش عليها

حكاية دنيا وإيمان مع التسويف
النهارده هنحكي حكاية إيمان و المحيط ودنيا والبحر وهنعرف مين فينا إيمان ومين دنيا
وهنفهم حاجات كتير هتدعمنا في تحقيق أهدافنا وفي علاج التسويف بإذن الله
يلا بينا:

دنيا عايشة في الدنيا بمفهوم كلمة عايشة يعنى بتاكل وتشرب و تطبخ وتذاكر للولاد، وتقضي طلبات الزوج.... ويوم ورا يوم بتمر الحياة واهي الدنيا ماشية بحلوها ومرها
بس دنيا لما بتقعد مع نفسها بتحس إنها في دوامة .. هي شايفة إن أمواج بحر الحياة بتدفعها يمين وشمال وشوية ترفعها فوق وشوية تنزلها تحت.

دنيا تعبت ومش قادرة تقاوم فقررت إنها تستسلم.. أصل مفيش فايدة من المقاومة غير التعب والإنهاك النفسي وبس.

عشان كده هي عايشة يومها بالبركة وحسب الظروف، وعشان كده هي دايما بتسوف وتقول لما الظروف تتحسن هنجز وهحقق أهدافي.
لما امواج المتاعب والضغوط تهدى شوية.

عاوزه بس اقول لدنيا:
للأسف يا دودو الظروف مش هتتحسن
الأمواج مش هتهدى وأنت مش هتنجزي
لو استمريتِ على كده هتغرقي أكتر في بحر الضغوط.
دي مش نظرة تشاؤمية ولكن دي حقيقة لإن اللي بيعيِّش نفسه في الجو ده بيندمج معاه بكل كيانه ومش بياخد أي خطوة تصلح حاله وبالتالي هيفضل زي ما هو.

ماشي يا دودو؟
فهمتي بقا؟
ركزي كويس
الضغوط دي نوعين :
نوع منقدرش نعمل معاه أي حاجة لإنه قدر، ورفعه عننا بيد الله وحده فعليك بالدعاء وافهمي إن الضغوط دي حكمة من ربنا فيها خير كبير ليك لو نظرتلها نظرة سليمةفبلاش تستسلمي لحالة الإحباط والحزن وتغرقي في دوامة الهموم اللي بتنسيكِ أهدافك وبتخليكِ تأجليها وتسوفي.

والنوع التاني من الضغوط يا دنيا في إيديك حله بعد التوكل على الله عز وجل .. فلازم تتحركي
تعرفي إزاي تحليه
تبحثي وتسألي وتتعلمي وتحاولي وتحاولي وتحاولي تاني وتالت وعاشر وتجربي لحد ما توصلي.
متفضليش واقفة مكانك في منتهى السلبية وكل اللي بتعمليه إنك تبكي و تشكي وتفضفضي
وانجاز مفيش
ايجابية مفيش
سعي مفيش
ماشي يا دنيا؟

إيمان مختلفة تماما عن دنيا رغم إن ظروفها أصعب وأقسى
هي برضه دايرة في دوامة أمواج الحياة.. بالعكس هي جوا محيط من الضغوط مش بس بحر زي دنيا.

بس هي فاهمة المعنى الحقيقي للحياة
هي فاهمة إنها مش عايشة عشان تاكل وتشرب وتحط أيديها على خدها وقت المصاعب .. هي دورها أكبر من كده.. وهمتها أعلى من كده.
هي فاهمة حكمة الحياة وحكمة الضغوط وحكمة الفشل كمان.

عارفة إن ربنا خلقنا في دار كلها كبد وتعب، ووضعنا في اختبارات، وخلق لنا إرادة التغيير وإرادة الفعل وإرادة النجاح، وإرادة الحركة في مناكب الأرض.
وإننا بايدينا إننا ننطلق فيها بكل طاقتنا، أو نستسلم ونموِّت إرادتنا بسيف التسويف والتأثر بالضغوط.

ايمان فاهمة إن الحياة قوامها الحركة وإني لازم أتحرك للأمام
مبستسلمش للموج ولكن بقاوم وبتعلق بكل بادرة ممكن تساعدني.
بحاول لحد ما بوصل.

ايمان فاهمة إنها هتضطر تنزل المحيط تاني رغما عنها ومفيش مفر من كده وإن حياتها رغما عنها جواه فلازم تفكر وتبدع وتصنع سفينة متينة وتتعلم قيادتها صح.

دنيا قالت مش هنزل البحر بس هي مش عارفة إن غصب عنها أمواج البحر هتطولها فللأسف هي هتفضل مكانها لحد ماتغرق
ويمكن دنيا تقول ادام شوية هبقا أشتري سفينة ولا أستلفها ولا أصنعها.
بس ده مش هيحصل.. طول ما هي بتسوِّف مش هيحصل.

وفعلا مرت الأيام والشهور.
هل دنيا اتعلمت صناعتها؟
أبدا
طب قيادتها؟
برضه لا
طب أيه النتيجة الحتمية لموقف دنيا؟
طبعا أنتم عارفين النتيجة.

طب تعالوا نحلل قصة إيمان ودنيا:
البحر والمحيط دول هما المصاعب اللي بتحيط بينا بأمواجها الشرسة ووحوشها المفترسة.. رغما عننا لازم هنمر بيها وهي دي طبيعة الحياة.
أمواج محيطك ممكن يكون زوج صعب المراس.
ماديات بتعجزك
مرض وقعتِ فريسة ليه.
بيئة عايشة فيها بتهدك وبتحبطك.
مسؤوليات اتحطيتي فيها غصب عنك وواكلة كل وقتك وجهدك.
أو أي ضغط تاني أنت بتمري بيه
بس يا ترى هتستسلمي؟
هتسوّفي وتقولي لما المشاكل تخلص هبقا أتحرك؟

المشاكل دي هي اللي بتطلع أجمل ما فيك لو تعاملتي معاها صح.
حوّلي المشكلة لتحدي مع ذاتك .. اجعليها نقطة تحدي للتسويف.
نقطة انطلاقة للأجمل
تعرفي تشكري ربنا على المشكلة زي ما بتشكريه على النعمة؟
ايوه
لإن النعمة ممكن تخليكِ تنامي في الخط وتحسي بالأمان.
المشكلة بتفوقك
بتقولك في حاجات كتير ناقصاكِ واهملتيها
بتقولك خدي بالك من نفسك شوية

عاوزين نعمل زي ما الشيخ محمد الغزالي كان بيقول في كتابه الأكثر من رائع جدد حياتك
كان بيقول اصنع من الليمون شرابا حلوا.
تعرفي تخلي محنتك منحة وتحولي الليمون اللاذع لشراب حلو المذاق؟

بصي يا جميلة
الفاكهة لما بتتعصر بتخرج أحلى ما فيها.
الذهب لما بينصهر بيتنقى من الشوائب.
الصحابة ربنا حطهم في فترة مواجهة صعاب وتحديات قبل ما ينطلقوا لنشر الإسلام عشان يكونوا اد المسؤولية الجديدة.
عشان التحديات دي هي اللي صنعت بعد قوة إيمانهم بالله صنعت منهم أبطال غيروا وجه التاريخ.
تعرفي تبصي لمشكلتك بالشكل ده
بنظرة اليقين في الله، ومحاولة معرفة الحكمة من المشكلة؟
تعرفي تتعاملي بروح التحدي للمشكلة؟
الإيجابية في مواجهتها؟
تبدعي بإنك تخرجي من نفسك حاجة جميلة بسبب المشكلة دي؟
تحولي المشكلة من طاقة دفع سلبية نحو التسويف لطاقة دفع إيجابية نحو الإنجاز؟
أكيد هتعرفي إن شاء الله بعد التوكل والاستعانة بالله.

رجل مع إيقاف التنفيذ!
تحملي عنه مهامه كما يحلو لك
تقمصي دور الرجل
دعيه يراك البطلة التي لا يقف أمامها عائق، وانتظري جائزتك الكبرى حين يشتاق إلى أخرى تشعره برجولته واحتياجها إليه وإلى رجولته.

حين يشتاق إلى أخرى تحتاج إلى رجل تشعر في كنفه بالأمان واحتواء ضعفها وتشعره إنها رجلها وبطلها.

افعلي ما يحلو لكِ ولكن تذكري أنه حتى لو لم يلتفت لغيرك فيكفي أنه سيولي قلبه بعيدا عنك، أو سيرفع يده عن مهامه خطوة بخطوة لتكتشفي في النهاية أنه رجل مع إيقاف التنفيذ ولكن وقتها لا تلوميه فأنت من قدمتِ هذا الدور هدية له.

الله عز وجل خلق للرجل مهامه وللمرأة مهامها فلماذا تصرين على تقمص الدورين وتحمل مهام الطرفين؟!

إذا أردتيه رجلا لك لا لغيرك فدعي مهام الرجال للرجال والتفتي لمهامك كأنثى تسعديه وتسعدي.

إذا أردتيه رجلا فعالا فالتفتي لمهامك ولا تحملي نفسك فوق طاقتك.

افعلي ذلك بذكاء وحب ولا تكوني ممن يسمعن فينفذن دون حكمة فيخسرن كل شيء.
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع   بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع Emptyالخميس مارس 01, 2018 5:46 am

الفضفضة والطبطبة وعلاقتهم بالتسويف
إحنا بشر.. ربنا سبحانه وتعالى خلقنا في دار ابتلاء
بتمر علينا الأيام ما بين الحلو والمر ، ما بين الفرح والجرح، ما بين السعادة و الألم وكل التقلبات دي رسائل من ربنا سبحانه وتعالى فيها إشارات بتقولنا إن البيت اللي أنتم فيه فيه بيت غير بيتكم
والأرض اللي أنتم عايشين عليها دي أرض غير أرضكم
أرضكم الحقيقية وبيتكم الحقيقي في الجنة
المكان اللي أنتم فيه ده كل تعب ولما تدخلوا الجنة إن شاء الله كل التعب ده هيروح في لمح البصر وهيبقا ذكرى.

المشاكل اللي بنمر بيها يا قمرات دي كلها عبرة لينا عشان نتعلم من تجاربنا، ونكمل المسيرة واحنا أقوى وأفضل بس أحنا للأسف ساعات مبنعرفش ناخد العبرة كويس.

المشاكل اللي بنمر بيها دي مفترض إننا نحاول ندرك حكمة ربنا منها والرسالة الربانية اللي ربنا سبحانه وتعالى يريد إن تصل لينا.
بس للأسف كتير مننا بيضيع في وسط الألم ويتوه في وسط المشكلة ومش بياخد باله من حكمة ربنا سبحانه وتعالى
فبتبدأ الهموم تتراكم جواه ويحس إنه مخنوق، تعبان، الدنيا ضاقت عليه
تعبانة ويحس إنه عاوز يفضفض
في منا اللي بيفضفض لنفسه
وفي اللي بيفضفض للناس
وفي اللي بيفضفض لربنا سبحانه وتعالى
يا ترى ايه الصح ؟
جميل إني أصاحب نفسي وأفضفض لنفسي ولكن كتم المشاعر دي بيتعب لإننا بشر محتاجين اللي يخفف عننا
اللي ينصحنا
اللي يقف جنبنا
فجميل إنك تصاحبي نفسك
وإنك تصوني سرك
وإن حياتك تكون كتاب مقفول عليكِ
بس ده مش جميل دايما
إنتِ محتاجة حد تفضفضي ليه
تشكي له همك عشان متوصليش للاكتئاب ومراحل من التعب النفسي.
يبقا اقسمي مشاعرك جزئين
في جزء عادي وهايف وتافهه ولا يذكر بس أنت اللي بتكبريه وبتعملي منه حكاية لإنك ممكن تكوني شخصية حساسة وعاطفية أوي زيادة عن اللزوم.
الجزء ده بلاش تحكيه لحد
يعنى واحدة قالت كلمة لواحدة فزعلت منها
جالي شوية صداع تعبوني
شغل البيت النهارده كان كتير ومرهق
دردشات النساء اللي فيها فلانة قالت كلمة فضايقت فلانة
كل الحاجات دي فضيها من جواك أول بأول
دي حاجات مش مستاهلة تقفي عندها أصلا
تفضلي تكبريها جواك وتحوشي منها صندوق كبير وفي الآخر تحسي إنك هتنفجري وإنك تعبانة بسبب الهموم دي كلها
وهي في الحقيقة هي ولا هموم ولا حاجة هي حاجات صغيرة أنت خلتيها تتراكم وفي الآخر بدأ الإحساس جواك يكبر بإن حياتك كلها هموم ومشاكل..
وبعدين تروحي تحكيها لمامتك وأختك وصاحبتك وجارتك وتشيلي الناس هموم وهما اصلا مش ناقصين وتفضلي تدي اللي حواليك طاقة سلبية.
الحاجات اليومية العادية دي حاجات بسيطة متكبرهاش ومتفضليش تحكيها ومتعيشيش نفسك في دور الضحية عشان لو شفتي مصائب الناس اللي عايشين فيها هتحسي أد أيه أنت في نعمة ويمكن تسجدي لله سجدة شكر على اللي أنت فيه كمان.

الجزء التاني من الهموم
هموم محتاجة حد يساعدك فيها ويخفف عنك ويسمعك
يا ترى هتحكيها لمين؟
سيدنا يعقوب كان بيقول "إنما أشكو بثى وحزني إلى الله"
تعرفي تبقا دي قاعدة من قواعد حياتك
إنك تحكي لربنا
صدقينى مفيش أرحم منه عليكِ
البشر يمكن يبقا عندهم التعاطف لكن معندهومش القدرة على الحل عادة ولو عندهم القدرة معندهم إرادة تحقيق الحل
الرحمة، والقدرة والإرادة كلها عند ربنا سبحانه وتعالى واللي اكتر من كده الستر
ايوه سترك في مشكلتك أو همومك أو ابتلائك
لإنك ممكن تحكي وتلاقي اللي ادامك كشف سرك بعد كدا سواء بقصد أو بدون قصد

طيب ممكن حد يقولي ما هو أحنا بشر ومحتاجين حد برضه نفضفض ليه

بصي الفضفضة جميلة جدا وبتخلي الواحد يستريح بس اختاري تفضفضي لمين لما تحسي إنك خلاص مش قادرة ومحتاجة فعلا تتكلمي
فضفضي لحد أهل خبرة بهدف إنه يساعدك في حل مشكلتك
فضفضي لصديق صدوق معروف عنه الكتمان وحفظ السر والعدل والوفاء عند الغضب ولما يغضب مبيقلبش للوش التاني.

كمان خلي بالك إن الاستغراق في المشكلة، وحكي المشكلة لكل اللي حواليك بيخليك تشعري بالهم أكتر وتعيشي فيها أكتر فتنسي أهدافك ويزيد التسويف مع الوقت وتبعدي كتير عن أهدافك

الفضفضة المبالغ فيها عاملة بالظبط زي الخمر اللي بيسكر العقل وتخليه مش مركز مع أي حاجة.
لو أنت من النوع اللي بيدمن الفضفضة يبقا لازم هتلاقي عندك نوع من التسويف غالبا لبعض أمور حياتك فانتبهي قبل فوات الأوان

الفضفضة والطبطبة(٢)
الشخص اللي بيسمع الفضفضة يا ترى إزاي يتعامل مع اللي بيفضفض وهل ممكن حياته تتأثر بالفضفضة دي؟

لو أنت صديقة مقربة وصديقتك بتفضفض معاكِ اسمعي منها باهتمام وخليها تفرج عن نفسها وافهمي إنها دلوقتي في حالة انهيار نفسي أو احتياج نفسي لإخراج المشاعر السلبية اللي عندها فبدافع الصداقة اسمعي صحبتك وخليكِ جنبها

احتويها قدر الإمكان بس خلي بالك لو استشعرتي إن اللي أدامك شخص مدمن للفضفضة وعلطول بيشكي من كل كبيرة وصغيرة وقفي الموضوع ومتخليش نفسك شماعة اللي ادامك يعلق عليها كل مشاعره السلبية

وافهمي إن في شخصيات بتحب تعيش في دور الضحية وما بيصدقوا يلاقوا حد يشتكوله فمتخليش نفسك الشخص ده.
اسمعي بذكاء
تعاطفي بحكمة
كوني إيجابية
ادعمي ولكن انتبهي إن التعاطف الزائد عن الحد هيساعد اللي ادامك على المزيد من الفشل والسقوط في دوامة التسويف، وعشق دور الضحية، وهيطبع عليك الأحاسيس السلبية وهيضيع لك جز كبير من وقتك فعودي الآخرين على احترام وقتك.. وادعميهم ولكن بذكاء زي ما أتفقنا.

الفضفضة والطبطبة٣
طيب بمناسبة الفضفضة
نخلي بالنا من عيب كبير اوي لمسته بنفسي مع كتير من اللي بيحكولي مشاكلهم
هما بيحكولي المشكلة بهدف الفضفضة
اخراج الشحنة
بصي حبيبتي
الفضفضة واخراج الشحنة اعمليه مع صديقة ليكِ مش مع حد بتستشريه لإنك بتضيعى كده على نفسك فرصة حلوة اوي
ازاي ؟
في واحدة كانت كل ما تكون متضايقة من ولادها تيجي تحكي لي وتشتكيلي
اقدم لها الحل
مش بتعمل بيه
واتفأجأ إنها على كل الجروبات عمالة تحكي مشكلتها اللي هي مشكلة عادية وتسأل على الحل
والناس يقدموا الحل
وبرضه متعملش أي خطوة إيجابية
أختنا دي لما بقت تحكي لي أي مشكلة عن ولادنا بقولها أيه؟
معلش حبيبتي ربنا يهديهم.. ربنا يصلح حالهم كل الولاد كده.
وبس ومبديش أي كلمة تانية خالص لإني عارفة إنها مش عاوزه حل هي عاوزة تفضفض وبس.
فخلي بالك لما بيكون كل همك تفرغي المشاعر السلبية اللي عندك وتتكلمي بس مع المتخصص هو بيكون فاهم أوي إحساسك واحتياجك ده بس هو مش هيكون عنده الإمكانية لاستيعاب ده لضيق الوقت.
فخلي الفضفضة مع صديقة قريبة أوي أوي ليكِ وخلي الاستشارة مع المتخصص عشان ميجيش يوم تحتاجيله فيه فميهتمش بسؤالك.
وركزي مع نفسك لما تكوني بتحكي لحد مشكلتك
انت عاوزة ايه بالظبط
عاوزة حل
ولا عاوزة تفضفضي؟

الفضفضة والطبطبة(٤)
خلاص فضفضنا،وفهنما أحنا ليه بنفضفض ؟
وعرفنا إزاي نتعامل مع اللي بيفضفض؟
طب يعنى أيه المقصود بالطبطبة؟
ببساطة الإنسان مننا لما بيفضفض محتاج حد يطبطب عليه ويحتويه ويحسسه إنهه جنبه، وإن في حد بيدعمه
مش هقولك طبطبي على نفسك لإن أحيانا بتكوني منهاره وقواك تعبانة ومحتاجة فعلا اللي يطبطب عليكِ
اوعي تقولي ربنا هيطبطب عليا
عشان بسمع اللفظ ده كتير اوي وبشوفه منتشر على النت
مش من صفات ربنا الطبطبة متقوليهاش حتى ولو على سبيل المجاز والتشبيه
ربنا يرفق بك
يرأف بك
يرحمك
يعينك
كل ده ماشي لكن يطبطب دي لأ

طيب نكمل بقا
أنت لما بتفضفضي محتاجة حد يطبطب عليك
أرفي كويس أوي إن صديقتي طبيعي إنها هتطبطب عليا ولو حد عادي بيسمعنى هيطبطب عليا
ده كله عادي
بس مش لازم المستشار النفسي أو التربوي أو الأسري يطبطب عليك؛ لإن النصيحة فعلا المفروض يكون فيها رفق لكن في أوقات تانية لازم النصيحة تقدم برفق ممزوج بالقوة والحزم.
فلو أنت بتطلبي النصيحة من مستشارك أعرفي نفسك كويس
هل أنا عاوزة نصيحة فعلا ولا عاوزة أفضفض وعاوزه المستشارة دي تطبطب عليا؟
ساعتها تقدري تعرفي لما النصيحة هتتقدم هتعمليها ولا لأ
وهتتغيري ولا لأ

لإن ببساطة شديدة جدا اللي عاوز حد يطبطب عليه وبس عمره ما هيتقدم ولا هيحل مشكلته وهيفضل طول عمره واقف مكانه بيشكي الزمن
والزوج
والحما
والولاد
والظروف المادية
والظروف الاجتماعية
وظروف الشغل
ومديرة الشغل
و......و.....و........ إلخ
كل ده عشان يلاقي الدعم الزفسي
المصيبة الكبيرة إنه مش هيسعى لحل مشكلته عارفة ليه؟
لإنه لا شعوريا منتظر الطبطبة وميقدرش يستغنى عنها ولو المشكلة اتحلت يبقا خلاص مفيش مجال للدعم النفسي ده.
وبكدة هو هيعجبه بشكل لا شعوري حاله مع المشكلات وكل ده طبعا أرض خصبة لنمو جراثيم التسويف وضعف الهمة ضعف الإرادة.

المصارحة والهرولة وعلاقتهم بالإنجاز
حصلت الفضفضة وخلاص طلعنا الكبت اللي جوانا
لقينا الطبطبة من اللي حوالينا والدعم النفسي
لازم نوصل بقا لمرحلة المصارحة

أولا المصارحة مع الذات
ببساطة محتاجين نصارح نفسنا بحقيقة الأمور جوانا يعني بلاش نعمل زي النعامة اللي بتدفن راسها في التراب
يعنى خليك صادقة مع نفسك
واسألي نفسك: هو مين السبب الحقيقي في اللي انت فيه ده؟
ليه كل مشاكلك راميها على زوجك
وولادك
وظروفك
هو أنت بلا ارادة؟
هو انت المرأة السوبر اللي مش بتغلط؟
معلش كلامي تقيل شوية

بس ليه كل مشاكلنا بنرميها على غيرنا وبنتصور إننا ملناش يد فيها
أنت محتاجة تقعدي مع نفسك وتشوفي عيوبك
وتشوفي أيه اللي وصلك للمرحلة اللي انت فيها دي
أيه الغلط اللي أنت بتعمليه

بلاش تكابري
بلاش تخلي الأنا بتاعتك عالية وتحسسك إنك اكبر من إنك تغلطي كلنا لينا أخطاء وأكيد ممكن يكون لينا يد في مشاكلنا بشكل أو بأخر
أقل حاجة خالص بالسلبية بتاعتنا .

فياريت تصارحي نفسك صح عشان تقدري تتغيري صح

بلاش تدمنى عادة التبرير لإن من العادات المدمرة ومن القوانين اللي بتخدع العقل وبتخدره وبتخليه ينسى أهدافه في الحياة.

التبرير نوع من أن اع مخدرات العقل اللي للأسف الشديد كتير من النساء بيقعوا فيها، وبتكون سبب مهم من أسباب تعاستنا وترددنا، وتسويفنا، وفشلنا في الحياة.
المخدرات دي بتغيب الإنسان عن وعيه، بتخليه يفقد كل جميل وهو واهم نفسه إنها سبب السعادة

المخدرات دي هي قوانين خداع العقل، قوانين بتخلينا نخدع نفسنا ونصدق أمور مغلوطة ونفضل ندور في دائرة مفرغة ومنوصلش لأي نتيجة إيجابية في الحياة.
بالعكس بنعيش في احساس كله شقاء وتردد وانهزام وعدم القدرة على اتخاذ القرار أو نعيش في حالة من اللامبالاة أو السلبية والإنهزامية، أو على أقل تقدير عدم الرضا عن دورنا في الحياة.

وعشان نوضح أكتر
مش كتير بنلاقي بينا اللي بتقول أنا تعيسة وفشلت في حياتي بسبب زوجي اللي ممانع إن يكون ليا أي دور إيجابي في الحياة؟
أو حماتي تعبتني وهي السبب في الشقاء اللي بينى وبين زوجي؟
ولادي هما السبب اللي مخلينى مش قادرة أتقدم في حياتي أو أحس بقيمتى في الحياة لإنهم واخدين كل وقتي ومش لاقية وقت أطور فيه نفسي؟
الجمل اللي فاتت دي رغم إن فيها قدر كبير من الحقيقة إلا إنها للأسف عبارة عن مخدر بنخدر بيه نفسنا وشماعة بنعلق عليها أخطاءنا. وعشان الأمور تتضح أكتر تعالوا نقرأ مع بعض حكاية بينى فيرجسون. ونشوف إزاي ضيعت سنين طويلة من عمرها وهي مستسلمة لقانون قاتل من قوانين خداع العقل

المصارحة والتبرير وقوانين خداع العقل

بينى فرجسون امرأة عانت أشد المعاناة في حياتها من وهي طفلة لسه مكملتش سنة أمها تخلت عنها، وبعدين والدها ألحقها بدار للإيواء، وهناك عاشت حياة صعبة وكانت بتُعامل معاملة سيئة للغاية على حد قولها، وهي في سن 17 سنة تعرضت للاغتصاب، وبعدين تزوجت ثلاث مرات وفي الزيجات الثالثة كانت تنتهي الحياة الزوجية بالانفصال وعدم التوافق.

أما علاقتها بأبنائها فكانت علاقة باردة وباهتة مفيهاش أي نوع من الدفء أو التواصل الإنساني القوي.

كان عندها ابن بيعاني من أمراض مزمنة مختلفة وهي عانت معاه جدا وفي النهاية مات بعد سنوات عاشها مع عدد من الأمراض.

فيرجسون ورثت ثروة معقولة من والدها ولكن ضاعت كل ثروتها على أيدي أزواجها الثلاثة.

أصبحت فيرجسون فقيرة بل ومعدمة تماما، ومطلقة، وعلاقتها بأبنائها على المحك، فشعرت بالضياع والفشل والتردي في قاع محيط اليأس.

فضلت غرقانة في محيط الألم، والتعاسة، والإحساس بالفشل لحد ما قررت أنها تلتزم الصدق مع الذات فاكتشفت أنها كانت بتخدع نفسها بنفسها وأنها كانت بتمارس حيلة من حيل النفس اللا شعورية وهي حيلة التبرير.

كانت بتعلق فشلها على شماعة أزواجها والظروف المحيطة بها.

هي مرت بالفعل بظروف صعبة كانت مبرر قوي للفشل والتعاسة بس هي اللي استكانت واستسلمت للظروف.
كان ممكن تقاوم، وتحاول تصنع لنفسها حياة أفضل ولكنها فضلت الاستسلام للراحة.

بينى فيرجسون وهي عندها 49 سنة قعدت مع نفسها وفكرت وقالت لنفسها:معقول فشلت في أول زواج وثاني زواج وثالث زواج والسبب علطول أزواجي؟!

حتى لو الظروف حطيتنى في مواقف صعبة من طفولتي طب شبابي أكيد أقدر يكون ليا فيه دور.

بدأت تراجع نفسها أكتشفت أنها كانت بتعمل حاجة صعبة أوي أوي الحاجة دي أنا بعتبرها قانون من قوانين خداع العقل.
وهي التبرير

يعنى ايه تبرير ؟
يعنى اقنع نفسي ان اللي حواليا هما سبب فشلي وتعاستي

أنا سقطت في الرياضة عشان مدرس الرياضة شرحه كان وحش ومعندهوش ضمير.

أنا حياتي تعيسة مع زوجي عشان حماتي منكدة عليا عيشتى.

أنا مش عارفه اربي ولادي عشان عايشة في بيت عيلة وهما السبب في ده؟

أنا مش قادرة احفظ القرآن عشان ولادي تعبوني وزوجي رافض اني اروح اتعلم في دار تحفيظ.

ونفضل في دائرة التبرير المفرغة

صارحت بينى فيرجسون نفسها وهي في التاسعة والأربعين من عمرها بأنها كانت بتخدع نفسها بنفسها فقررت أنها تحطم كل الشماعات المزيفة اللي كانت بتعلق عليها أخطاءها، وإنها تخرج من ثوب التبرير المخادع فالتحقت بدورات للتنمية البشرية، وبدأت في تعديل أفكارها وسلوكها وردود أفعالها تجاه الأحداث والمواقف لحد ما تعافت من حيلة التبرير المخادعة

فقدرت بعد كده تصلح علاقتها بأبنائها وأحفادها.

بدأت تدخل في عالم التدريب وأصبحت مدربة متميزة وأسست شركة للتدريب وأصبح بيعمل تحت أيديها 25 موظف، وأصبحت رائدة من رائدات التغيير وكانت سببا في تغيير حياة آلاف المتدربي للأفضل، وبعدين تزوجت من زوجها الرابع وعاشت معه عيشة هنية وأسسوا مع بعض بيت جميل وهادي.

كل ده حصل بسبب إنها صارحت نفسها وخلعت أقنعة خداع العقل وحطمت عادة التبرير القاتلة.
طيب تعالوا نشوف مع ليه العقل بينخدع بالحيلة النفسية الاشعورية دي.

لأنها منطقية يعنى دايما أنت عندك أسباب مقنعة تقنع عقلك إنك مظلومة.

يعنى عندك أسباب مقنعة، ومُرضية، ومعقولة ومفيش عليها أي غبار. وطبعا ده بيخلي الإنسان يحمي ذاته من النقد و الحيلة دي لإنها لا شعورية بتعمل على تخفيف حدة الاحباط بالعكس دأنت ممكن تحسي إنك إنت الضحية والمظلومة وفعلا تبقى مقتنعة تماما بده وتعيشى حياتك بالطريقة دي إنسان ضحية مظلوم مهضوم حقه عايش تايه، تعبان، مجهد، مش لاقي نفسه واللي حواليه هما السبب زي ما هو ما بيصور لنفسه.

كمان لإنها بتعفينا من الإحساس بالذنب، والإحساس إننا مقصرين في حق نفسنا أو حق اللي حوالينا، و ده بيريحنا وبيخلينا منعيش في صراعات نفسية.

طيب تعالوا نبص لحيلةالتبرير من منظور دينى
ديننا بيرفض التبرير تماما
لإن التبرير ده بيجر وراه الهلاك لصاحبه
مين أذنب و غلط وبرر ذنبه ؟

إبليس
وقال مبرراته المنطقية من وجهة نظره هو:
"أنا خير منه خلقتنى من نار وخلقته من طين"

لكن آدم عليه السلام أخطأ واعترف بذنبه ومقالش يارب أبليس خدعنى، أو أنا مكنتش أعرف ولكن قال أيه
"ربنا ظلمنا أنفسنا وإن لم تغفر لنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين "
عشان كده مين هما خير الخطائين ؟
طبعا التوابون هم خير الخطائين
لإن التائب مش بيخدع نفسه، ومش بيعلق ذنبه على شماعة غيره، ومش بيدي لنفسه تبريرات للذنب اللي عمله، بالعكس بيكون صريح جدا مع نفسه وبيعترف إنه غلط وبياخد القرار إنه يتوب.
يبقا علشان بوصلة حياتك تتظبط وتكون في الإتجاه الصح لازم نتخلص من التبرير
نقتلعه من جذوره

الواجب العملي
هاتي كشكولك واكتبي فيه المبررات الخادعة اللي بتخدعي بيها نفسك.
افتكري موقف خدعتِ فيه نفسك وجبتي فيه مبررات عشان تخدري عقلك وأنت مش واخدة بالك.
هل بعد ما عرفتِ الحيلة دي تفتكري أنت ملكيش يد في اللي حاصل ليكِ وإن ظروفك بس هي السبب وراء عدم تقدمك ؟
هل لسه هتخدعي نفسك ومش هتصارحي نفسك بالحقيقة؟

المصارحة (٢)
بعد ما عرفنا عادة التبرير اللي بمنعنا من مصارحة أنفسنا بالحقيقة .. نتعرف دلوقتي على النوع التاني من المصارحة

مصارحتك للمستشار:
وأنت بتعرضي مشكلتك لحد متخصص خليك صادقة معاه
اعرضي مشكلتك بحيادية عشان يقدم لك الحل المناسب.
كتير من اللي بسبعتوا مشاكلهم بيصور ا نفسهم على إنهم الرائعين واللي مش بيغلط ا أبدا والناس اللي حواليهم كلهم شياطين و ظالمين!

حبيبتي خليك صادقة مع اللي بتطلبي منه الاستشارة عشان يقدر يساعدك صح
قدمي المشكلة صح
قدميها بتفصيل وايجاز يعنى قولي النقط المهمة بدون كلام كتير ودخول في تفاصيل ملهاش لازمة
عرفيه دورك في المشكلة
متخبيش حاجات ممكن من شأنها إنها تغير شأن الحل تماما.

طيب لما تصارحي اللي ادامك بمشكلتك تقبلي بقا كلامه حتى لو معجبكيش الحل بلاش بعد ما يقدم لك الحل تفضلي تبرري عشان عاوزاه يقولك أنت صح وبس ويغير الحل للوضع اللي انت عاوزاه
وتبقي عاوزاه يدعم موقفك وكلامك ورأيك واختيارك
ده مش دور المستشار
فلو أنت عاوزه تجرِّي المستشار لدعم رأيك بلاش عشان هو هيكون فاهم ده وفي النهاية انت الخسرانة
عاوزين مصارحة حقيقية مع الذات
عشان نخرج من اللي أحنا فيه بجد عاوزين خداع لنفسنا وللي بنسعى إنهم يحلولنا مشكلتنا لإن كل ده هيخلينا ندور في نفس دوامة التسويف من جديد وعدم الإنجاز

♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️••♥️
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ♥️لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العَلِيِّ العَظِيمِ ♥️سُبْحَانَ اللَّهِ ♥️وَالْحَمْدُ لِلَّهِ ♥️وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ♥️وَاللهُ أَكْبَرُ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، ♥️وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، ♥️كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، ♥️وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، ♥️إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، ♥️وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ، ♥️وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، ♥️كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، ♥️وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ،♥️فِي الْعَالَمِينَ ♥️إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ ♥️صَلَّ اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيمَ ♥️الَّذِي لاَ إلَهَ إلاَّ هُوَ، ♥️الحَيُّ القَيُّومُ، ♥️وَأتُوبُ إلَيهِ
حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ ♥️عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ♥️وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
حسبنا الله ♥️♥️ونعم الوكيل ♥️نعم المولى ♥️ونعم النصير
اللَّهُمَّ انصر واعز الاسلام والمسلمين ♥️واعلي بفضلك كلمتي الحق والدين

*۞  اللَّهُمَّ إجعل ما كتبناهُ وما قلناهُ وما نقلناه ♥️حُجة ً لنا لا علينا ♥️يوم ان نلقاك *

وأنا مُلْتَمِسٌ من قارئ حازَ من هذا السِّفر نَفْعَاً ألا ينساني بدعوة صالحة خالصة في السَّحَر ، وليعلم أن ما في هذا الكتاب مِن غُنْم فحلال زُلال له ولغيره ، وما كان مِن غرم فهو عَلَى كاهلي وظهري ، وأبرأ إلى الله من كل خطأ مقصود ، وأستعيذه من كل مأثم ومغرم ‏.‏
فدونك أيها القارئ هذا الكتاب ، اقرأه واعمل بما فيه ، فإن عجزت فَأَقْرِأْهُ غيرَك وادْعُه أن يعمل بما فيه ، فإن عجزتَ – وما إِخَالُكَ بِعَاجِزٍ – فبطْن الأرض حينئذ خيرٌ لك من ظاهرها ‏.‏
ومن سويداء قلبي أسأل الله تبارك وتعالى أن ينفعك بما فيه وأن يقوّيَك على العمل بما انتفعت به ، وأن يرزقك الصبر على ما قد يلحقك من عَنَتٍ وأذى ، وأن يتقبل منك سعيك في خدمة الدين ، وعند الله اللقاء ، وعند الله الجزاء
ونقله لكم الْأَمَةُ الْفَقِيرَةَ الى عفو الله ومرضاته . غفر الله لها ولوالديها ولاخواتها وذرياتها ولاهلها ولأُمّة نبينا محمد صَلَّ اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اجمعين ويجعلنا من عباده الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِوَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنْ النَّاسِ وَالْمُحْسِنِينَ والْمُتَّقِينَ الأَحيَاءِ مِنهُم وَالأَموَاتِ  اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا وَصَغِيرِنَا وَكَبِيرِنَا وَذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا ، اللَّهُمَّ مَنْ أَحْيَيْتَهُ مِنَّا فَأَحْيِهِ عَلَى الْإِيمَانِ ، وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الْإِسْلَامِ ويجمعنا اجمعين فى اعلى درجات الجنة مع نبينا محمد وجميع النَّبِيِّينَ والْمُرْسَلِينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا
تحققت الآمال و توفر لهم كل شئ فلم يبق إلا الثناء  
وأخيرًا أسأل الله أن يتقبلني انا وذريتى ووالداى واخواتى واهلى والمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات وامة محمد اجمعين صَلَّ اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الاحياء منهم والاموات شهيدًا في سبيله وأن يلحقناويسكنا الفردوس الاعلى من الجنة مع النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا أسألكم أن تسامحوني وتغفروا لي زلاتي وأخطــائي وأن يرضى الله عنا وترضــوا عنــا وتهتمــوا وأسال الله العظيم ان ينفع بمانقلت للمسلمين والمسلمات
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وبِحَمْدِكَ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ
دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  
آميــٍـِـِـٍـٍـٍنْ يـــآرّبْ العآلميــــن
♥️♥️♥️۞ وَاللَّهُ تَعَالَى أَعْلَىَ وأَعْلَمُ وأَحكَمُ، ورَدُّ العلمِ إليه أَسلَمُ ♥️♥️♥️

بوصلة حياة المراة ودورها فى المجتمع
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» قواعد حياة من القرآن الكريم
» أثر التربية الإسلامية في أمن المجتمع الإسلامي
» قضايا الشباب فى المجتمع وعلاجها
» قضايا البطالة فى المجتمع وعلاجها
» قضايا الفقر فى المجتمع وعلاجها